عصر بازار

درخواست بانک‌های خارجی برای پیوستن به جایگزین روسی سوئیفت

عصر اعتبار- رئیس بانک مرکزی روسیه گفت بانک‌های چندین کشور قصد دارند در شبکه انتقال پولی که روسیه ساخته و به‌عنوان جایگزین سیستم سوئیفت عمل می‌کند، شرکت کنند.

درخواست بانک‌های خارجی برای پیوستن به جایگزین روسی سوئیفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت بانک‌های چندین کشور قصد دارند در شبکه انتقال پولی که روسیه ساخته و به‌عنوان جایگزین سیستم سوئیفت عمل می‌کند، شرکت کنند.

    الویرا نابیولینا گفت: «این شبکه برای اتصال خارجی باز است. ما آن را برای شرکای تجاری خود ساخته‌ایم، اگر بخواهند عضو شوند. بانکهای چندین کشور به این شبکه متصل می‌شوند. اتصال‌های آزمایشی آماده هستند».

    مسکو در بحبوحه تهدیدهایی مبنی بر قطع ارتباط آن با سیستم سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی) شروع به ساخت سیستم پرداخت خود کرد که به آن SPFS (سیستم انتقال پیام‌های مالی) می‌گویند.

    رئیس بانک مرکزی روسیه گفت این جایگزین روسی همان استانداردهای سوئیفت را دارد. این شبکه برای کشورهایی که به آن می پیوندند، راحت است چون لازم نیست مکانیسم‌های داخلی خود را تغییر دهند، به‌علاوه نه‌تنها بانکها بلکه کسب و کارهای بزرگ هم می‌توانند مستقیماً به آن متصل شوند.

    در همین حین، خود روسیه از SPFS استفاده می‌کند. 18 درصد انتقال‌های مالی روسیه از این طریق صورت می‌گیرند. بنابراین بانکها می‌توانند انتخاب کنند از چه سیستمی استفاده کنند و در صورت وجود هرگونه ریسک سریع تغییر سیستم دهند.

    در اوایل سال جاری ، بانک مرکزی روسیه اعلام کرد جایگزین سوئیفت در این کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و همگام با استانداردهای بین‌المللی پیش می‌رود و بازیگران خارجی می‌توانند به آن متصل شوند. در آوریل، رئیس بانک مرکزی روسیه گفت با دو غیرروسی در این باره صحبت کرده و 5 مذاکره دیگر در راه است. پیوستن به این شبکه به بانکهای خارجی امکان دور زدن تحریم‌های غرب را می‌دهد و می‌توانند با شرکت‌های تحریم‌شده روسی همکاری کنند.

    داخل روسیه ، تا کنون 500 شرکت‌کننده شامل شرکتها و مؤسسات مالی بزرگ روسیه به شبکه SPFS پیوسته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی