عصر بازار

تشکیل صندوق حمایت از مستأجران

پول رهن مسکن وام داده می‌شود

عصر اعتبار- مدیر طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن از برنامه ریزی این بانک برای تشکیل صندوق حمایت از مستأجران با هدف ساماندهی بازار اجاره بها خبر داد.

پول رهن مسکن وام داده می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدحسن مرادی با بیان اینکه هنوز طرح حمایت از بازار اجاره و راه اندازی سازوکار پرداخت تسهیلات به مستأجران در این بانک و دولت نهایی نشده، تاکید کرد: این طرح هنوز در مرحله مطالعه قرار دارد و کارشناسان و مسئولان بانک مذکور در حال ارزیابی مدل‌های مختلفی هستند که به واسطه آنها بتوان بهترین روش را برای این کار انتخاب و عملیاتی کرد.

    وی افزود: راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران برای پرداخت تسهیلات اجاره مسکن به آنها با تکیه بر منابع مردمی و پس اندازهای متقاضیان یکی از روش‌های مورد بررسی برای اجرای این کار است، حال آنکه روش‌ها و مسیرهای دیگری نیز در دست مطالعه و بررسی قرار دارد و هنوز روش نهایی برای اجرای این طرح انتخاب نشده است.

    مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن خاطرنشان کرد: علاوه بر راه‌اندازی صندوق، روش دیگری که هم اکنون مورد بررسی و مطالعه قرار دارد افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امکاناتی همچون دریافت سود سپرده گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا که مستأجران بتوانند با پس انداز کردن مبالغی در بانک عامل بخش مسکن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره کسب کنند.

    مرادی تاکید کرد: البته همه این مسیرها هم اکنون در مرحله ارزیابی و مطالعه قرار دارد و تاکنون طرح و برنامه‌ای در ارتباط با بازار اجاره در بانک نهایی نشده و به تصویب نرسیده است.

    وی افزود: در صورت نهایی شدن و اجرای هر طرحی چه در حوزه بازار اجاره و چه سایر حوزه‌ها همچون خرید مسکن به سرعت به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل این بانک در حالی از طرح بانک مذکور برای حمایت از متقاضیان بازار اجاره و مستأجران خبر داد که بنا بر اعلام وی هم اکنون راه اندازی صندوق حمایت از مستأجران به عنوان یکی از اشکال اجرای این طرح در بانک عامل بخش مسکن در حال بررسی است.

    وی در این باره اعلام کرد: در صورت نهایی شدن تصمیمات در این باره قرار است صندوقی راه اندازی شود که بتوان با استفاده از منابع آن به حمایت مالی از مستأجران پرداخت؛ منابع این صندوق بدون اتکا به منابع دولتی و از محل پس اندازهای مردمی تأمین خواهد شد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد سازوکار مورد بررسی در این طرح اعطای تسهیلات برای پرداخت تمام یا بخشی از ودیعه (مبلغ رهن) واحدهای مسکونی به مستأجران واجد شرایط و سپرده گذاران این صندوق است؛ به نظر می‌رسد اجرای طرحی مشابه صندوق پس انداز مسکن یکم، این بار برای بازار اجاره در دست بررسی قرار گرفته باشد؛ صندوق پس انداز مسکن یکم هم اکنون با جذب سپرده خانه اولی‌ها و متقاضیان خرید مسکن در بافت‌های فرسوده به متقاضیان واجد شرایط تسهیلات ارزان قیمت خرید مسکن پرداخت می‌کند؛ مشروط بر اینکه معادل نیمی از سقف مبلغ تسهیلات به مدت یکسال در حساب افراد در بانک مسکن سپرده گذاری شود.

    پیشتر نیز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه کلنگ زنی احداث 2 هزار واحد مسکونی در شهر جدید اندیشه در جمع خبرنگاران از برنامه ریزی و مطالعه برای راه اندازی مؤسسات اجاره داری خبر داده بود که مالکان واحدهای مسکونی و همچنین کسانی که به دنبال واحدهای مناسب برای اجاره مسکن هستند به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی