عصر بازار

پروژه مشترک «تیر الکترونیکی» ایران و آذربایجان افتتاح شد

عصر اعتبار- پروژه مشترک آزمایشی تیر الکترونیکی با حضور رییس‌کل گمرک ایران و جمهوری آذربایجان در مرز مشترک آستارا در استان گیلان افتتاح شد.

پروژه مشترک «تیر الکترونیکی» ایران و آذربایجان افتتاح شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، پروژه گمرکی مشترک تیر الکترونیکی ایران و جمهوری آذربایجان امروز با حضور روسای گمرک دو کشور در شهر آستارا جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد. رییس‌کل گمرک ایران در این مراسم با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در این حوزه توسط ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: پروژه مشترک تیر الکترونیکی به‌ صورت کامل از امروز در مرز آستارا اجرا می‌شود.

    مهدی میراشرفی با اشاره به اینکه اقدامات بسیار خوبی در حوزه گمرکی بین دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان انجام‌ گرفته، بر لزوم توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور تاکید کرد. وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان یکی از مهم‌ترین همسایگان جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی است افزود: روابط اقتصادی دو کشور در سطح بسیار بالایی قرار داد که با توجه به تاکیدات انجام شده، اقدامات اقتصادی مشترک در حال‌ توسعه است.

    معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای تیر الکترونیکی به‌ عنوان دومین تجربه در کنوانسیون تیر در مرز آستارا توسط ایران و آذربایجان گفت: تجربه نخست بین ایران و ترکیه بسیار موفق بود و در تجربه دوم، ایران و جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد تحول در حوزه تسهیل و تسریع فعالیت‌های بین‌المللی گمرکی فعالیت می‌کنند.

    رییس‌ کل گمرک ایران با اشاره به اهمیت و توسعه حوزه حمل‌ و نقل جاده‌ای و بین‌المللی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی و بهره‌برداری از تیر الکترونیکی ایران و جمهوری آذربایجان، دفترچه‌های کاغذی در این کنوانسیون حذف می‌شود.

    وی افزایش سرعت و پیشگیری از تخلفات در حوزه گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان را بخشی از مزایای راه‌اندازی تیر الکترونیکی دانست و گفت: مذاکرات لازم با دولت آذربایجان درباره ایجاد دروازه مشترک تجاری انجام‌ شده و بحث تبادل و ارتقای دیتا و روند توسعه تجارت و عبور و مرور در دو سوی مرز در دستور کار گمرکات دو کشور قرار گرفت.

    در مراسم افتتاح پروژه گمرکی مشترک تیر الکترونیکی، رییس‌کل گمرک جمهوری آذربایجان و جمعی از مسئولان ارشد این کشور حضور داشتند. شهرستان مرزی بندر آستارا در 173 کیلومتری شمال غربی مرکز استان گیلان و 350 کیلومتری جنوب باکو قرار دارد و تنها مرز زمینی گیلان با جمهوری آذربایجان بوده و از پُرترددترین مرزهای کشور به‌ شمار می‌رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی