عصر بازار

وزیر اقتصاد خبر داد؛

تحقق ۹۷ درصد از برنامه نظام جامع مالیاتی

عصر اعتبار- وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برنامه نظام جامع مالیاتی شامل ۳۲ طرح مهم است که ۹۷ درصد آن تاکنون تحقق یافته است.

تحقق ۹۷ درصد از برنامه نظام جامع مالیاتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، فرهاد دژپسند در نشست مشترک اعضای دولت با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر اظهار داشت: از نظر ما تنها سه درصد استقرار این نظام باقی مانده است که شامل ارتباط اطلاعاتی دستگاه هاست.

    وی افزود: در مدل‌های مالیاتی، انبارسازی اطلاعات موجودیت ندارد و آنچه که مهم است حق دسترسی دستگاه‌ها به اطلاعات یکدیگر است و برای پویایی نظام جامع مالیاتی کشور، نیاز به سامانه‌ای هوشمند داریم که اطلاعات ورودی آن در مراحل مختلف سنجیده شود.

    دژپسند افزود: رویکرد اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی توجه به اقتصاد هوشمند است که هسته اصلی آن را مالیاتی هوشمند شکل می‌دهد و در این خصوص کارهای زیادی انجام شده که باید به مردم اطلاع رسانی شود.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: در زمینه ارتباط بین دستگاه‌های دولتی مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید درون دولت حل و فصل شود و نباید موجب زحمت نمایندگان مجلس شویم و جلسه امروز نیز به درخواست کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

    وی افزود: جلسه امروز به دنبال انعکاس برخی از مشکلات بین دستگاهی برگزار شد و البته ما می‌توانیم این مشکلات را از طریق شورای عالی فناوری اطلاعات حل کنیم.

    وی همچنین در زمینه هوشمند سازی نظام مالیاتی کشور گفت: در حوزه‌های مختلف تغییر ریل داشته ایم و در بسیاری از موارد ممکن است همکاری دستگاه‌ها و نظام مالیاتی کشور به گونه‌ای دیگر مورد نیاز باشد و خوشبختانه همکاری مناسبی بین اکثر دستگاه ها، مردم و سامانه مالیاتی کشور وجود داشته است.

    برآورد 40 هزار میلیارد تومانی فرار مالیاتی

    همچنین پس از نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، دژپسند با بیان اینکه باید در سال جاری فراری های مالیاتی را در تور انداخت، بیان کرد: علی رغم اینکه سازمان امور مالیاتی به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی است، اما هرگز به دنبال فشار به مودیان خوش حساب و خوش عملکرد نیست و هیچ دلیلی وجود ندارد برای اینکه درآمدهای مالیاتی افزایش یابد به مودی خوش حساب که عملکرد مالیاتی خوبی دارد، فشار وارد شود.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از مجراها برای کاهش فرارهای مالیاتی افزایش اطلاعات از مودیان است، افزود: پس از این اقدام باید در زمینه اطلاع رسانی قوانین اقدام کرد تا پایه های مالیاتی افزایش یابد.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم، با بیان اینکه فرارهای مالیاتی حدود 40 هزار میلیارد تومان برآورد شده که شامل فرارها و معوقات است، ادامه داد: برخی می گویند رقم فرار مالیاتی 25 هزار میلیارد تومان است که حتی اگر همین رقم وصول شود، می توان جهش قابل توجهی در تحقق درآمدهای مالیاتی ایجاد کرد.

    نشست بررسی مشکلات سامانه جامع مالیاتی با حضور وزرای اقتصادی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان امور مالیاتی، شهردار تهران، شهرداران کلان شهرها و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد.

    در این نشست مشکلات جمع آوری اطلاعات از دستگاه‌های مختلف و اتصال آن به سامانه جامع مالیاتی کشور بررسی و مقرر شد نتایج آن دوشنبه هفته آینده در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی