عصر بازار

یک مسئول بانک مسکن اعلام کرد؛

شرط خرید اوراق سپرده‌ ممتاز مسکن

عصر اعتبار- رییس اداره کل بازاریابی بانک مسکن گفت: فروش اوراق سپرده‌های ممتاز منوط به ثبت‌نام در سامانه «سجام» است.

شرط خرید اوراق سپرده‌ ممتاز مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سامانه سجام در راستای اجرای قانون مبارزه با پولشویی (مصوب سال 1386) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب سال 1394) راه‌اندازی شده است.

    سجام یکی از سامانه‌های زیرساختی بازار سرمایه است که تمام فعالان بازار سرمایه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، صرف‌نظر از میزان فعالیت خود و برای انجام حتی یک مبادله در بازار سرمایه باید در آن ثبت نام کنند. این الزام البته از سال گذشته از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد، اما با توجه به حجم بالای تقاضای ثبت نام از یک‌سو و ضرورت اطلاع‌رسانی فراگیر به فعالان بازار سرمایه از سوی دیگر، مهلت آن تمدید شد. در حال حاضر هر گونه فعالیت در بازار سرمایه منوط به ثبت‌نام اینترنتی در این سامانه است و این در حالی است که هنوز گروهی از مشتریان بانک مسکن به رغم اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، این ثبت‌نام را انجام نداده‌اند.

    علی کشاورز، رییس اداره کل بازاریابی بانک مسکن اظهار کرد: سه گروه از مشتریان بانک مسکن شامل تسهیلات‌گیرندگان از محل اوراق مسکن، دارندگان سپرده‌های ممتاز که بخشی از سود خود را به شکل اوراق دریافت و آن را از طریق فرابورس به متقاضیان مسکن می‌فروشند و نیز صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری ره‌آورد آباد مسکن الزاما باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا امکان هر نوع مراوده در بازار سرمایه را داشته باشند.

    وی در خصوص مزایای ثبت‌نام در سجام گفت: با این اقدام در زمان مراجعه به کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه نیازی به احراز هویت افراد وجود ندارد؛ البته امکان ویرایش اطلاعات ارتباطی همچون نشانی، شماره حساب و شماره تلفن در آینده وجود خواهد داشت.

    به گفته کشاورز، با راه‌اندازی این سامانه هر شخص، تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات، امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت. هر فرد با ثبت نام در سجام به تمام سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی خواهد داشت و ارسال تمام اسناد، مدارک، اخطارها و مکاتبات از طریق اطلاعات ارتباطی ثبت شده در سامانه سجام صورت می‌گیرد.

    رییس اداره کل بازاریابی بانک مسکن با اشاره به اینکه در حال حاضر ثبت نام اینترنتی در سامانه سجام برای برخورداری از امکان ارتباط با بازار سرمایه از جمله فروش اوراق مسکن در فرابورس الزامی است، اظهار کرد: ثبت نام در سامانه سجام دو مرحله دارد که مرحله نخست آن ارایه مشخصات و شماره حساب فردی در سامانه اینترنتی بوده و در مرحله دوم پس از دریافت پیامک فرد باید مدارک احراز هویت خود را به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت ارایه کند. در حال حاضر مرحله اول این ثبت‌نام که به صورت اینترنتی انجام می‌شود، برای تمام کسانی که با بازار سرمایه در ارتباط هستند اجباری است و از این رو صاحبان حساب‌های ممتاز و دیگر مشتریانی که به آنها اشاره شد، حتما باید در اولین فرصت برای دریافت منافع مالی خود نسبت به این ثبت‌نام اقدام کنند.

    به گفته کشاورز، هنوز ضرب‌الاجلی برای الزامی شدن مرحله دوم ثبت‌نام در سجام یعنی احراز هویت در دفاتر پیشخوان به شکل حضوری اعلام نشده است، اما با توجه به اینکه به زودی این موضوع نیز عملیاتی می‌شود، مشتریان بانک مسکن باید ثبت‌نام خود را در اسرع وقت کامل کنند.

    وی با بیان اینکه لینک ثبت نام اینترنتی در سجام به نشانی dara.csdiran.com/sejam در سایت بانک مسکن قرار گرفته است، افزود: علاوه بر این لینک مذکور در سامانه شعب بانک مسکن نیز قرار گرفته است. بنابراین به منظور سهولت ثبت نام مشتریان بانک مسکن می‌توانند به شعب مراجعه کنند تا فرایند ثبت‌نام اینترنتی برای آنها توسط همکاران شعب انجام شود. البته مسوولیت ثبت‌نام بر عهده افرادی است که به هر ترتیب در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند؛ اما متصدیان شعب می‌توانند مشتریان را در این زمینه کمک کنند.

    رییس اداره کل بازاریابی بانک مسکن در ادامه با اشاره به مشکل نبود دفاتر پیشخوان در برخی از شهرستان‌ها، گفت: متقاضیان ثبت نام در سجام در برخی از شهرستان‌ها ناگزیر هستند برای احراز هویت به مرکز استان مراجعه کنند که این مساله فرایند تکمیل ثبت‌نام را قدری دشوار کرده است. از این رو در هفته جاری جلسه‌ای با اتحادیه دفاتر پیشخوان خواهیم داشت و راهکارهای پیشنهادی خود را به منظور تسهیل ثبت‌نام مشتریان بانک مسکن در سجام ارایه می‌کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی