عصر بازار

استقبال بورس‌های جهانی از تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا

عصر اعتبار- با تایید کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، شاخص‌های بورسی مهم جهان صعودی شدند.

استقبال بورس‌های جهانی از تصمیم جدید بانک مرکزی آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که تا پایان ماه جاری میلادی نرخ بهره کاهش خواهد یافت. این تصمیم که پس از ماه‌ها مقاومت پاول در برابر خواست ترامپ در خصوص کاهش نرخ بهره صورت خواهد گرفت، کاملاً معاملات روز پنج شنبه بازارهای بورس در جهان را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا شاخص‌ها در مسیر صعودی قرار گیرند.

    شاخص "ام اس سی آی" بورس‌های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن 0.8 درصد صعود کرد و شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با 0.4 درصد افزای نسبت به روز قبل بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" 0.8 درصد افزایش یافت. روند صعودی در کره جنوبی مشهودتر بود، به گونه‌ای که شاخص "کسپی" بورس سئول بیش از 1 درصد جهش کرد و شاخص بورس استرالیا 0.3 درصد بالا رفت.

    در اروپا و آمریکا نیز واکنش‌ها به نامه پاول کاملاً مثبت بود به گونه‌ای که در آمریکا شاخص "اس اند پی 500" برای نخستین بار در طول دو هفته اخیر از سطح 3000 واحد عبور کرد. شاخص‌ها در لندن، پاریس، میلان و فرانکفورت نیز صعودی بودند.

    سامومیتو میتسویی، مدیر دارایی در مؤسسه " دی اس" گفت: بازار امیدوار است پاول کاری را انجام دهد که معامله گران می‌خواهند. به نظر می‌رسد این شانس وجود دارد که نرخ بهره آمریکا تا 0.5 درصد کاهش یابد.

    در بازار اوراق، بازدهی اوراق قرضه 10 ساله وزارت خزانه داری آمریکا به 2.038 درصد کاهش یافت اما کماکان توانست در محدوده مهم 2 درصدی باقی بماند. در بازار کالا، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با رسیدن به 60.67 دلار به بالاترین سطح خود از ماه می‌رسید. نفت برنت نیز با رسیدن به سطح 67.15 دلار در هر بشکه در بالاترین سطح شش هفته اخیر خود ایستاد.

    طلا برای تحویل فوری به 1426 دلار در هر اونس افزایش یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی