عصر بازار

ایجاد سامانه ملی برای اجرای مالیات بر خانه‌های خالی

عصر اعتبار- مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان مالیاتی از رفع مشکلات مسکن با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی خبر داد و افزود: در این بخش نیازمند ایجاد سامانه ملی شناسایی خانه‌های خالی هستیم.

ایجاد سامانه ملی برای اجرای مالیات بر خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، سعید توتونچی در برنامه تیتر امشب سیما، درباره اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، اظهار داشت: در فرایند تدوین، تصویب و تهیه لایحه اصلاحیه مالیات های مستقیم در مجلس بوده‌ام و به تمام مسائل و حواشی کارشناسی واقف هستم.

    وی افزود: در فرایند بررسی لایحه تقدیمی دولت، مجلس مقرر کرد برای اینکه دولت بتواند در راستای هدایت بازارها و جلوگیری از تعادل نداشتن آنها و کمک به تخصیص بهینه منابع و با ابزار مالیاتی برای شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت و خانه های خالی، در قانون مالیاتی حکم 169 مکرر را تدوین کند.

    مدیرکل پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی گفت: دستگاه های نظارتی، مجلس و سازمان بازرسی به سازمان امور مالیاتی نامه زده اند و پیگیر مشکل مسکن برای اقشاری از جامعه هستند که یکی از راه ها اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است.

    وی افزود: مسئولیت این سامانه با وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آمار سرشماری سال 95، حدود 3 میلیون و 890 واحد مسکونی در تهران داشتیم که 13 درصد آن خالی بوده که این نسبت بالا نشان دهنده این است که به دلایل مختلف اقتصادی، مالی و فرهنگی این انگیزه در کشور وجود دارد. 

    توتونچی گفت: دولت ها از این ابزارها برای تخصیص منابع استفاده می کنند ولی در اقتصاد ایران سیاست مداران به این نتیجه رسیده اند که از خانه های خالی مالیات دریافت کند. در نظام مالیاتی انگیزه درآمدی هم مطرح است و دولت باید در جایی ورود کند که بتواند از عایدی مالیات بر درآمد استفاده کند.

    وی افزود: خانه های خالی به دلایل مختلف مثل مسائل حقوقی، نبود امکان اسکان و غیره خالی مانده که باید ابتدا دلیل خالی بودن بررسی شود؛ بنابراین نیاز به سامانه ملی قابل اتکا در بخش مسکن داریم و در این زمینه باید از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم.

    توتونچی افزود: برای اجرای عدالت در بخش های مختلف نیاز به نظام مالیاتی هوشمند داریم و در این راه در کنار وزارت راه و شهرسازی هستیم و دولت نیز به دلیل اشراف اطلاعاتی در تکمیل بانک اطاعاتی می تواند کمک کند. اگر بسترهای اجرایی حکم ایجاد شود با قانون مالیات بر خانه‌های خالی، بخشی از مشکلات مسکن برطرف خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی