عصر بازار

اختلاف بانک مرکزی و وزارت کار درباره اولویت وام‌های ازدواج و اشتغال

عصر اعتبار- در حالی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اولویت تسهیلات با نکی را برای ایجاد اشتغال ذکر کرد اما نماینده بانک مرکزی اولویت این تسهیلات را طبق مصوبه مجلس درمورد ازدواج دانست.

اختلاف بانک مرکزی و وزارت کار درباره اولویت وام‌های ازدواج و اشتغال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، جلسه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونان مربوطه و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در وزارت کار برگزار شد که نماینده وزارت بهداشت در این جلسه حضور نداشت.

    در این جلسه محمد شریعتمداری بعد از اینکه دانشمند نماینده بانک مرکزی اعلام کرد بانک‌ها منابع کافی برای پرداخت تسهیلات بیشتر ندارند گفت: از طریق تکالیفی که در قانون بودجه بر عهده بانک‌ها گذاشته شده و از 150 هزار میلیارد تومان سال قبل به بیش از 320 هزار میلیارد تومان رسیده وام ازدواج دو برابر شده، وام مربوط به کمیته امداد و بهزیستی از 30 هزار میلیارد تومان دو برابر شده، تکلیف وام برای پنل خورشیدی دو برابر شده، وام برای ارتشیان 12 هزار میلیارد تومان شده، وام برای سیل‌زدگان 50 میلیارد ریال بوده که 30 هزار میلیارد ریال به آن اضافه شده است؛ بنابراین منابع بانک‌ها کفاف این تکالیف بودجه‌ای را که دولت بر عهده بانک گذاشته نمی‌‌دهد.

    به گفته دانشمند طبق مصوبه دولت تسهیلات به سیل‌زدگان در اولویت قرار دارد در حالی که مجلس تصویب کرده تسهیلات ازدواج در اولویت هستند و الان وزرات کار می‌گویند تسهیلات برای مشاغل خانگی در اولویت باشد.

    وی همچنین گفت: صندوق کارآفرینی امید جزء بانک‌ها به شمار نمی‌رود  که سقف تسهیلات داشته باشد و با این صندوق مشابه سایر صندوق‌های قرض‌الحسنه رفتار می‌شود.

    دانشمند گفت: در بانک مرکزی گفته‌ایم اگر افرادی از طریق ستادهای استانی اشتغال معرفی شوند طبق صلاح‌دید آنها عمل می‌کنیم در مورد سقف وام کارآفرینان نیز به زودی نهایی می‌شود که اگر امکان داشت تغییر می‌کند وگرنه سقف همین رقم موجود خواهد بود.

    * وزیر کار: وام اشتغال از وام ازدواج مهم‌تر است

    در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سخنان نماینده بانک مرکزی گفت: اولویت کشور ایجاد اشتغال است گرچه وام ازدواج هم مهم است اما اگر کسی ازدواج کند و بیکار باشد منجر به طلاق می‌شود و اگر همه بانک‌ها در یک چارچوب عمل کنند بهتر است.

    دانشمند در واکنش به سخنان وزیر گفت: از طرفی دولت می‌گوید اولویت با اشتغال است اما مجلس  مصوب می‌کند اولویت با وام ازدواج است و بانک ها اصلا پولی ندارند که سقف تسهیلات را زیاد کنند.

    همچنین در این جلسه یکی از اعضای ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: برای اینکه این وام‌ها هدر نرود اجازه دهید کارمندان دولت و همسران آنها از گرفتن این وام مستثنی شوند و به آنها وام داده نشود.

    * وام مشاغل خانگی برای کارمندان ممنوع شود

    نوراله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید نیز گفت: درخواست ما این است که وام مشاغل خانگی برای کارمندان و همسران آنها ممنوع شود.

    در این نشست بعضی دیگر از اعضای ستاد نیز تاکید داشتند که 10 سال در این ستاد هستیم و باید این وام‌ها برای کارمندان دولت و همسران آنها ممنوع شود؛ همچنین درمورد آسیب‌شناسی رشته‌های صنایع غذایی در مشاغل خانگی 10 سال این مساله حل نشده است و وزارت بهداشت می‌گوید باید مشاغل خانگی صنایع غذایی در سوله‌های بهداشتی و خارج از خانه باشد در حالی که مردم محصولات غذایی خانگی را مصرف می‌کنند و راضی هستند.

    * تلفن وزیر کار به وزیر بهداشت در جلسه ستاد ساماندهی

    امام‌دادی دبیر جلسه ساماندهی گفت: نماینده وزارت بهداشت در این جلسه حضور ندارد و در جلسه قبلی نبوده است.

    محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقیم به وزیر بهداشت تلفن زده و در وسط برنامه در حضور اعضای جلسه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی اعلام کرد: سال قبل 270 هزار نفر برای مشاغل خانگی ثبت‌نام کردند و مشکلی که در این جلسه وجود دارد این است که دستورالعمل ویژه وزارت بهداشت درمورد مواد غذایی می‌گوید اگر تولید مواد غذایی به صورت کارگاهی باشد مجوز می‌دهیم در حالی که آن موقع شامل مشاغل خانگی نمی‌شود بنابراین باید سازوکاری تعریف شود که رشته‌های صنایع غذایی در مشاغل خانگی تعریف شوند.

    * وزیر بهداشت: ظرف دو هفته موضوع مجوزهای بهداشتی مشاغل خانگی را تعیین تکلیف می‌کنیم

    شریعتمداری در این مکالمه تلفنی به وزیر بهداشت گفت: آقای دکتر میرزابیگی نماینده معرفی شده وزارت بهداشت است که در جلسه حضور ندارد.

    وزیر بهداشت پاسخ داد: نفر جدیدی معرفی می‌کنیم و ظرف دو هفته در مورد مشاغل صنایع غذایی خانگی تعیین تکلیف می‌کنیم.

    امام‌دادی نیز با سپاسگزاری از وزیر کار درمورد پیگیری مشکل ستاد ساماندهی مشاغل خانگی گفت: یک مشکل دیگر بحث تسهیلات است که قانون در این زمینه مسکوت مانده در حالی که گفته می‌شود اولویت با افراد بیکار در مشاغل خانگی است.

    وی همچنین از تغییر فهرست مشاغل خانگی انتقاد کرد و گفت: عده ای از افراد طبق فهرست قبلی تجهیزاتی خریداری می‌کنند اما وقتی دستگاه‌های اجرایی برخی رشته‌های مشاغل خانگی را حذف می‌کنند اعتماد مردم خدشه‌دار می‌شود. 

       امام‌دادی همچنین مشاغل خانگی را فاقد تشکل منسجم دانست و گفت: باید نهادسازی صورت گیرد و حمایت از تعاونی‌های تامین نیاز در کشور انجام شود و برای کسانی که به صورت استاد شاگردی مهارت آموخته‌اند اما کارتی ندارد اگر مهارت انها تشخیص داده شد برای آنها کارت صادر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو