عصر بازار

طرح مجلس برای کاهش مهریه به ۱۴ سکه

عصر اعتبار- قرائی مقدم کارشناس جامعه شناسی میگوید در جامعه مرد سالار ما کاهش مهریه زنان به معنای خشونت علیه آنان است و این طرح فقط به مرد سالاری و قدرت بیشتر مردان کمک می‌کند.

طرح مجلس برای کاهش مهریه به ۱۴ سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویداد 24، اخیرا در مجلس نمایندگان طرحی را به تصویب رسانده‌اند که به دلیل افزایش زندانیان برای عدم توانایی پرداخت مهریه، از این به بعد مهر زن به 14 سکه تعدیل می‌شود و از این پس مردان فقط برای عدم پرداخت 14 سکه راهی زندان می‌شوند نه بیشتر از آن! و برای پرداخت مابقی مهر می‌توانند از راه‌های دیگری مانند قسط بندی استفاده کنند.

    تا پیش از این نیز مجلس طرحی را مصوب کرده بود که آقایان برای عدم پرداخت 110 سکه می‌توانند راهی زندان شوند نه بیشتر از آن. هرچند که طرح جدید اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است، اما انتقاد‌های بسیار زیادی را به همراه خود داشته است.

    امان‌الله قرائی مقدم کارشناس مسائل اجتماعی نیز در همین رابطه به رویداد24 می‌گوید: به جای مهریه، باید زن را به اموال غیرمنقول وابسته کنیم و قانونی را بگذاریم که بعد از ازدواج زن و مرد هر آنچه که به دست می‌آورند را به اشتراک بگذارند و اگر تصمیم به جدایی گرفتند، اموال به صورت مساوی میان آن دو تقسیم شود.

    او گفته قرار دادن 14 سکه به عنوان مهریه‌ای که زن می‌تواند از مرد دریافت کند، قانون درستی نیست و شدیدا با آن مخالف هستم خصوصا آنکه در جامعه ما زنان بسیار بی پناه هستند و زمانی که ازدواج می‌کنند تمام امید، آرزو، عمر، جوانی، کار، شرافت و ... خود را برای آن خانواده می‌گذارند و حق نیست با توجه به اینکه حق طلاق هم با مرد است، در حق زنان اینگونه اجحاف کنیم.

    طرح جدید به معنای واقعی خشونت علیه زنان است

    قرائی مقدم با بیان اینکه این طرح اگر به تصویب برسد، کاملا شرایط مرد سالارانه‌ای را ایجاد می‌کند، ادامه می‌دهد: این طرح کاملا خشونت علیه زنان و به قولی خشونت اقتصادی علیه زنان است. در جامعه‌ای که دگماتیسم فکری وجود دارد که زنان نباید کار کنند، این طرح‌ها تماما به نفع مردان است. وقتی مهریه را هم از آن‌ها بگیریم، زنان بعد از طلاق چه کاری می‌توانند انجام دهند، آیا باید به سمت روسپی‌گری و کار‌های خلاف بروند؟ تا زمانی که قانون برابری برای زن و مرد نداشته باشیم، حق تصویب و ارائه چنین طرح‌هایی که پر از نابرابری است را نداریم.

    برابری زن و مرد در جامعه ما صرفا در حد شعار است

    این کارشناس اجتماعی می‌گوید اگر ما از برابری حقوق زن و مرد می‌گوییم که صرفا در حد شعار است، باید آن‌ها را در اموال یکدیگر شریک کنیم. من هم مخالف زندان رفتن مردان برای پرداخت مهریه هستم، اما بدانیم که آن‌ها نیز پیش از ازدواج یک پیمانی را بسته‌اند که باید به آن متعهد باشند و کسی که پیمانی را می‌شکند باید هزینه آن را پرداخت کند.

    قرائی مقدم می‌گوید: در جامعه ما متاسفانه دخترانی که یکبار ازدواج می‌کنند برای ازدواج دوم مشکلاتی را به همراه دارند و زمانی که دخترانگی خود را از دست می‌دهد و به نوعی تمام زندگی خود را در آن زندگی گذاشته است. طبیعی است با توجه به مشکلات موجود جامعه برای زنان، بخواهند مهریه را به عنوان یک پشتوانه برای خود داشته باشند. این طرح‌ها جز اینکه شرایط را برای زنان سخت‌تر کند هیچ فایده دیگری ندارد.

    مهریه حق زن است و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند

    قرایی مقدم با بیان اینکه حتی اعطای برخی حق و حقوق به زنان مانند حق طلاق، حق خروج از کشور، حق حضانت و ... بازهم در نهایت به نفع مردان است، تصریح کرد: زنان فکر می‌کنن حق طلاق را گرفته اند، اما در نهایت بازهم این مرد است که باید اجازه دهد.

    او گفته جامعه باید نسبت به زنان که طی قرن‌ها مورد خشونت قرار گرفته‌اند، از همه جهات حمایت کند و به آن‌ها حقوق برابر بدهند. نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان خانم این مسائل را در نظر بگیرند و با دید واقع بینانه‌تری این قبیل طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهند. طبق عرف و قانون، مهریه عندالمطالبه است و به محض اینکه عقد جاری شد زن می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

    قرائی مقدم می‌گوید: درست است که برخی سوءاستفاده می‌کنند و مهریه را بعد از عقد دریافت می‌کنند، ولی باید راه‌هایی برای جلوگیری از کلاهبرداری و سوءاستفاده بیاندیشیم به جای آنکه بخواهیم از حق زنان بکاهیم و آنان را از حقوق خود منع کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو