عصر بازار

رکوردزنی مجدد فلز زرد؟

عصر اعتبار- طلا که در هفته‌ گذشته روندی صعودی را تجربه و افزایشی ۶/ ۰ درصدی را رقم زده بود، در مقابل عواملی قرار گرفته که گمانه‌زنی‌هایی را برای رشد مجدد در هفته آینده ایجاد کرده است.

رکوردزنی مجدد فلز زرد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، هر اونس طلا در روز پنج‌شنبه هفته گذشته و پس از سخنرانی یکی از مقامات فدرال رزرو رکوردی 6ساله را شکست. تحلیلگران و فعالان بازار انتظار افزایش دوباره قیمت طلا را در هفته آینده دارند. در این میان نیز پاول رئیس فدرال رزرو مجددا مورد هدف فشارهای کاخ سفید قرار گرفته است. ترامپ همچون روندی که در ماه‌های گذشته نیز سابقه دارد، روز جمعه از تعلل فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره انتقاد کرد. امری که می‌تواند، خریداران بیشتری را روانه بازار طلا کند.در تازه‌ترین نظرسنجی سایت کیتکو درباره نوسان هفتگی طلا در هفته آینده، به‌ نظر می‌آید متخصصان و تحلیلگران حرفه‌ای وال‌استریت و معامله‌گران خرد مین‌استریت درباره روند قیمتی اونس طلا در هفته آینده اتفاق نظر دارند.

    این هفته نظرسنجی وال‌استریت با حضور 12 کارشناس برگزار شد که 8 نفر از آنها معادل 67 درصد شرکت‌کنندگان رای بر افزایشی بودن قیمت این پناهگاه امن دارایی دادند. سه نفر از این رای‌دهندگان بر توقف روند افزایشی طلا و معکوس شدن شیب نمودار قیمتی هر اونس طلا نظر داشتند؛ این تعداد معادل با 25 درصد از کل رای‌ها بود. یک نفر با‌قی‌مانده نیز نظر بر روندی خنثی در هفته پیش‌رو داشت.  643 نفر در نظرسنجی مین‌استریت شرکت کردند و در این نظرسنجی نیز اکثریت شرکت‌کنندگان نمودار قیمتی فلز زرد را در هفته آینده صعودی حدس زده‌اند. 477 نفر از شرکت‌کنندگان که معادل با 74 درصد کل شرکت‌کنندگان است رای به افزایشی بودن قیمت فلز گرانبها در هفته آینده داده‌اند. 96 نفر از شرکت‌کنندگان که 15 درصد از شرکت‌کنندگان مین‌استریت را تشکیل می‌دادند پیش‌بینی کردند که ارزش طلا در هفته آینده کاهش خواهد یافت. سهم رای‌دهندگان به خنثی بودن قیمت در نظرسنجی مین‌استریت تقریبا به اندازه همین سهم در نظرسنجی وال‌استریت است؛  با اینکه تعداد تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی آنلاین مین‌استریت به طرز قابل‌توجهی بیشتر از شرکت‌کنندگان نظرسنجی وال‌استریت بود، اما نتایج این دو نظرسنجی هم‌خوانی قابل توجهی دارد. این همراهی نظرات حاکی از انتظار فعالان بازار درباره افزایش قیمت طلا در آینده‌ای نزدیک است.
      دو عامل افزایش اونس 

    طلا در روز پنج‌شنبه هفته گذشته بعد از دریافت سیگنال‌های کاهشی نرخ بهره توسط جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، با عبور از مرز 1450 دلار، رکوردی شش ساله را شکست. اما گویا این فلز زرد فعلا قصد عقب‌نشینی را ندارد و قصد شکستن رکوردهای تازه‌ای را دارد. برخی کارشناسان نظرات شدیدتری در مورد روند قیمت فلز زرد در هفته‌های پیش‌رو را دارند. این کارشناسان نه تنها نمودار قیمت فلز زرد را افزایشی می‌دانند، بلکه انتظار رکوردشکنی مجدد آن در هفته‌های آتی را دارند.  سیگنال‌های کاهشی فدرال رزرو در مورد نرخ بهره، به‌خصوص سخنرانی روز پنج‌شنبه ویلیامز و بالاگرفتن احتمال کاهش نرخ بهره در نشست آخر ماه فدرال رزرو و افزایش تنش در خلیج فارس دو عامل افزایش تقاضا و ادامه جهش قیمتی طلا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی