عصر بازار

طرح جدید در دستور کار

وام ۵۰۰ میلیون دلاری اشتغال روستایی منتفی شد

عصر اعتبار- رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس درباره پیشنهاد تخصیص سالانه ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی گفت: این پیشنهاد را وزارت کار به سران سه قوه و فراکسیون اشتغال هم ارائه کرد، ولی چون مجوزش صادر نشد، پیشنهاد دیگری را طرح کردیم.

وام ۵۰۰ میلیون دلاری اشتغال روستایی منتفی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دستورالعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 10هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 4 دی ماه 96 تحت عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

    بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد مؤسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده‌گذاری شود و با تلفیق منابع هر مؤسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود. در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از مؤسسات مذکور حدود 12هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.

    عیسی منصوری، معاون وزیر کار با اشاره به تداوم پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در سال 98 گفت: بر مبنای تمام شماری و محاسبه میزان اثربخشی آن پیشنهاد خواهیم داد که سالانه 500میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی تخصیص یابد.

    وی از دو سناریو برای اشتغال سال 98 در سطح ملی خبر داد و گفت: یک سناریو مبتنی بر برنامه ششم و اختصاص 25هزار میلیارد تومان برای ایجاد یک میلیون شغل است و دیگری بر مبنای واقعیات و شرایط کشور است که بعد از تصویب در شورای عالی اشتغال در هفته‌های آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    از اردیبهشت‌ماه سال جاری که «پیشنهاد تخصیص سالانه 500میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی»، 2 ماه مطرح شد می گذرد و تا کنون خبری از تعیین تکلیف این موضوع نشده است.

    * طرح جدید با بازپرداخت تسهیلات وام اشتغال

    غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون تولید و اشتغال پایدار مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تسهیلات اشتغال گفت: بر اساس تبصره 18 قانون بودجه سال 98 ، یک‌میلیارد دلار با موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود که برای مابه تفاوت سود بانکی است و قرار است در اختیار تسهیلات گیرندگان بگذاریم که 20درصد مابه التفاوت سود بانکی از مبلغ یک‌میلیارد دلار قرار داده شده است.

    رئیس فراکسیون تولید و اشتغال پایدار مجلس در پاسخ به آخرین وضعیت پیشنهاد تخصیص سالانه 500میلیون دلار از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی  گفت: این پیشنهاد را وزارت کار به سران سه قوه و فراکسیون اشتغال هم ارائه کرد، ولی چون مجوزش صادر نشد، پیشنهاد دیگری را طرح کردیم. با  توجه به اینکه مبلغ یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات اشتغالی به‌صورت قرض‌الحسنه است و باید برگشت داده شود، در پی آن هستیم که طرح جدیدی را ارائه کنیم­ تا تولیدکنندگان و کشاورزان در­ خصوص منابع بانکی در محدودیت نباشند. این طرح آماده و تهیه شده است و در اولویت کار مجلس است، امیدواریم بتوانیم این طرح را در دستور کار قرار دهیم.

    وی با بیان اینکه طرح اشتغال روستایی باعث ایجاد رونقی در روستاها شده است، گفت: انحراف در این طرح بسیار اندک است. یکی از دلایل پرداخت کند تسهیلات روستایی به متقاضیان دقت‌نظر در امور است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی