عصر بازار

پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها تا سه برابر سرمایه صندوق نوآوری در سال

عصر اعتبار- معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه سبد فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی گسترده شده است گفت: ظرفیت پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تا سه برابر سرمایه این صندوق در سال شده است.

پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها تا سه برابر سرمایه صندوق نوآوری در سال
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، روح الله ذوالفقاری روز جمعه افزود: در صندوق نوآوری و شکوفایی سعی می کنیم متناسب با نیاز شرکت‌ها در صورتی که طرح قابل توجیهی داشته باشند؛ نه نگوییم و متناسب با طرح و ظرفیت مدیریتی که در هر شرکت وجود دارد تامین مالی آنها را انجام دهیم.
    وی اظهار داشت: سبد فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی گسترده شده است، قبلا شاید به نوعی فعالیت‌های صندوق به منابع آن محدود می شد اما با تعاملاتی که با بانک ها انجام شده و اهرمی سازی که صورت گرفته، ظرفیت پرداخت تسهیلات در صندوق تا سه برابر سرمایه آن در سال شده است.
    ذوالفقاری ادامه داد: با اهرمی سازی می‌توانیم به طور میانگین تا حدود سه برابر سرمایه صندوق تسهیلات پرداخت کنیم، برای امسال در حوزه بانکی هدفگذاری کرده ایم که هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنیم و حدود هزار میلیارد تومان نیز ضمانت نامه صادر کنیم البته با توجه به روند موجود، صندوق از این مرز عبور خواهد کرد و بیشتر از این متناسب با نیاز شرکت‌ها به آنها منابع مالی تزریق خواهد شد.
    وی افزود: اکنون 6 بانک مستقر در صندوق داریم، فضای کافی برای اینکه همه بانک ها در صندوق مستقر شوند نداریم بنابراین اکنون 6 خدمت در حوزه بانکی برای شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه در گردش فراهم کرده ایم از جمله تسهیلات تامین دفتر کار ، تسهیلات اسناد خزانه اسلامی به شرکت های دانش بنیان ، تسهیلات اشتغال زایی و اکنون در خصوص تسهیلات نمونه سازی با سیستم بانکی کشور در حال تعامل هستیم ، همچنین با سیستم های بانکی مذاکره کردیم که خدمات دیگری که نسبت به روش‌های سنتی تامین مالی مترقی تر است را دایر کنیم.
    وی یادآور شد: بحث تامین اعتبار زنجیره‌های شرکت‌های دانش بنیان است که به نوعی بتوانیم با تامین اعتبار و نه تامین نقدینگی قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهیم، همچنین فراهم کردن ال سی داخلی برای این شرکت‌ها و ارائه خدمات لیزینگ که سیستم بانکی به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای  فروش محصولات ارایه دهد از دیگر فعالیت های این عرصه است.
    ذوالفقاری گفت: در واقع هدفگذاری صندوق در ارایه تسهیلات این است که بیش از اینکه ارایه تسهیلات را به سمت تسهیلات اولیه ببریم به سمت تهییج فروش شرکت های دانش بنیان ببریم یعنی زمینه توسعه بازار را برای شرکت ها ایجاد کنیم چون اگر بازار  شرکت‌ها درست شود خود عملیات شرکت ها نیز متناسب با آن تنظیم می‌شود.
    وی افزود: سعی کردیم در حوزه تعامل با بانک ها از روش شفاف اطلاع رسانی و تعاملی استفاده کنیم، اطلاعاتمان بر اساس فناوری اطلاعات و برخط است و دفاتری هم که در صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شده اند، دفاتری هستند که اولا وظیفه تسهیل تعاملات و انتقال پیام مناسب از طرف صندوق و بانک‌ها را برعهده دارند و دوم تسهیل شرایط صندوق ها را دارند ما به صورت ماهانه در سطح عالی با مدیران بانک جلسه داریم و فعالیت ها را رصد می‌کنیم،که عملکرد حوزه‌های بانکی چطور بوده است و توانستند نیاز شرکت ها را تامین کنند یا نه، عارضه یابی و در رفع مشکلات اقدام می کنیم .
    معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در حوزه تضامین مورد نیاز شرکت ها نیز با سیستم بانکی تعاملات لازم انجام شده که تضامینی که اخذ می شود تضامین سنتی و الزاما وثیقه ملکی و بانکی نباشد بلکه تضامینی متناسب با نیاز شرکت ها باشد و بتوانند تسهیلات را اخذ کنند.
    ذوالفقاری افزود: پرداخت تسهیلات صندوق صرفا برای شرکت‌های دانش بنیان است که دامنه فعالیت حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان است، البته مسیرهایی برای شرکت های خلاق و استارتاپ‌ها در حال طراحی است، برای این مسیرها صندوق‌های پژوهش و فناوری را در نظر گرفته ایم و منابع صندوق‌های پژوهش و فناوری با خط اعتباری و تسهیلاتی که بیش از 300 میلیارد تومان در سه ماهه اول امسال داده ایم، این صندوق ها تقویت شده اند .
    وی گفت: مسیر حمایتی استارتاپ و شرکت‌های خلاق از طریق صندوق پژوهش و فناوری است.
    وی در خصوص اینکه آیا اکنون نیز مانند گذشته دریافت تسهیلات صندوق از سوی شرکت های دانش بنیان رصد می شود تا به محصول ختم شود گفت: یکی از تیم هایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی تقویت کرده ایم تیم هایی است که وظیفه  نظارت و همقدمی با شرکت ها در دستیابی به محصولات نهایی را برعهده دارد ، لذا گام به گام با شرکت ها هستیم و رصد می کنیم که تسهیلات و منابعی که دریافت کرده اند به محصول منجر شده است یا خیر، حتی به شرکت ها در زمینه بهره حداکثری از تسهیلات نیز مشاوره داده می شود .
    وی یادآور شد: از 4500 شرکت دانش بنیان حدود 40 درصد موفق به اخذ تسهیلات از صندوق شده اند و 50 درصد شرکت ها در گذشته به صندوق مراجعه داشته اند ، از اواخر سال گذشته ، نمودار ما نشان می دهد که روند مراجعه به صندوق چند برابری شده است. شعار ما در صندوق نوآوری و شکوفایی این است که هر شرکت دانش بنیان یک راه حل دارد و متناسب با آن راه حل بتوانیم نیاز شرکت ها را پاسخگو باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو