عصر بازار

کارنامه مبهم و برنامه نامعلوم نمایندگان ایران در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

عصر اعتبار- نمایندگان ایران در نهادهای مهم مالی بین المللی همواره در سکوت خبری انتخاب و در این نهادها مشغول به کار شده‌اند و از کارنامه آنها در طول تصدی مسئولیت و منفعتی که حضور آنها در این نهادها به کشور رسانده اطلاعی در دست نیست.

کارنامه مبهم و برنامه نامعلوم نمایندگان ایران در بانک جهانی و صندوق بین المللی پول
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، طی سال‌های گذشته نمایندگان ایران در نهادهای مهم مالی و اقتصادی نظیر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی همواره در سکوت خبری انتخاب می‌شدند و نه تنها در طول زمان تصدی پست نمایندگی بلکه حتی زمانی که مدت مأموریت آنها به پایان می‌رسد هم هیچ گزارشی از عملکرد آنها منتشر نشده و به اطلاع عموم نمی‌رسد.

    با هدف تغییر این فضا و شفافیت سازی نسبت به عملکرد نمایندگان ایران در دو نهاد مالی بزرگ بین المللی شامل صندوق بین المللی پول و بانک جهانی برای افکار عمومی دست به کار شده و اقدام به برقراری ارتباط با این نمایندگان کرده است.

    *نماینده ایران در صندوق بین المللی پول

    محمد جعفر مجرد نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول است.

    وی حدود یک دهه سکاندار نمایندگی ایران در صندوق بین المللی پول بوده است. وی در واقع در از سال 1387 رسما نماینده ایران در صندوق بین المللی پول است و به طور همزمان یکی از مدیران اجرایی این صندوق نیز به شمار می رود.

    مجرد در دولت‌های ششم، هفتم، هشتم و نهم و زمان دولت‌های هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی‌نژاد معاون ارزی بانک مرکزی بود اما به دلیل اقدام برای خرید 2 میلیارد دلار اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا، و پس از آنکه احمدی‌نژاد از این اقدام مطلع شد در سال 1386 وی را برکنار کرد.

    پس از برکناری، مجرد جانشین عباس میر آخور به عنوان نماینده ایران در صندوق بین المللی پول شد.

    مجرد کارشناسی ارشد خود را در سال 1350 در رشته اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا آمریکا دریافت کرده و مدرک دکتری را نیز در سال 1356 در رشته اقتصاد بین الملل و اقتصادسنجی از دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا گرفته است.

    مجرد مقالات گوناگونی را در مورد مدیریت منابع ارزی و هدیات تورم به سمت تک رقمی شدن را در کارنامه خود دارد.

     در تلاش خود برای گفتگو با دکتر مجرد طبق عرف معمول به فاصله دو هفته در دو ایمیل سؤال‌های مربوط به عملکرد وی در دوره بیش از 10 ساله نمایندگی ایران در صندوق بین المللی پول را مطرح کرد که تا کنون با گذشت بیش از یک ماه پاسخی از وی دریافت نشده است.

    *نماینده ایران در بانک جهانی

    از دیگر سازمان‌های مهم اقتصادی و مالی در عرضه بین الملل «بانک جهانی» است که تا پیش از این فرهاد نیلی، برادر مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور، نمایندگی ایران را در این سازمان بر عهده داشت.

    نیلی دانش‌آموخته کارشناسی ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، کارشناسی ارشد سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری اقتصاد از دانشگاه یورک انگلستان است و از سال 1394 نیز به عنوان نماینده ایران در بانک جهانی مأمور شده است.

    فرهاد نیلی از سال1387 تا 1389 مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی ایران بود و از 1389 تا 1395 نیز ریاست پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی را بر عهده داشت.

    اخیرا نیز خبر خرید یک خانه چند هزار متری در شهر مونت گمری ایالت مریلند آمریکا به قیمت بیش از 700 هزار دلار توسط فرهاد نیلی جنجالی شد و شائبه‌هایی آفرید که موضوع این گزارش نیست.

    به ایمیل رسمی نیلی نیز 2 ایمیل حاوی سوالاتی کارنامه عملکرد وی  ارسال شد تا شاید بتوان گزارشی قابل ارزیابی و سنجش‌پذیر از عملکرد وی در دوره تصدی نمایندگی ایران در بانک جهانی بدست آورد که وی نیز به نامه‌های الکترونیکی ارسال شده پاسخی نداد و ترجیح داد مانند جعفر مجرد درباره کارنامه عملکرد خود سکوت اختیار کند.

    * برنامه نامعلوم نماینده جدید ایران در بانک جهانی

    اما نه تنها از کارنامه عملکرد نمایندگان ایران در این دو نهاد مالی بین‌المللی خبری در دست نیست، بلکه هیچ اطلاعی از برنامه‌های نماینده بعدی ایران در بانک جهانی یعنی حسین میرشجاعیان حسینی نیز هیچ اطلاعات سنجش‌پذیری منتشر نشده است.

    میر شجاعیان پس از نیلی نمایندگی ایران در بانک جهانی را بر عهده گرفته است. وی از اساتید اقتصاد دانشگاه تهران بوده و تحصیلات کارشناسی خود را در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق به اتمام برده است.

    میر شجاعیان کارشناسی ارشد خود در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران گرفته و دکتری علوم توسعه را نیز از دانشگاه هیروشیمای ژاپن دریافت کرده است.

    با میرشجاعیان نیز بارها تماس گرفتیم سؤالات مربوط به برنامه وی در طول دوره تصدی نمایندگی ایران در این نهاد مالی بین‌المللی را مطرح کردیم که از وی نیز پاسخی دریافت نشد.

    طبیعتا قرار نیست نمایندگی کشور در نهادهای مهم بین المللی نظیر دو سازمان مذکور تنها پستی تشریفاتی باشد و افرادی که روی کرسی نمایندگی ایران در این سازمان‌ها قرار می‌گیرند باید در جهت منافع ملی ایران با برنامه ریزی دقیق و قابل سنجش قدم بردارند.

    علاوه بر این نمایندگان ایران نه تنها باید از همان ابتدا با شناخت کافی برنامه‌های مدونی را برای مدت حضور خود در نهاد‌های بین المللی تنظیم کنند بلکه لازم است به صورت منظم این برنامه ها و میزان پیشرفت آنها را از طریق رسانه ها به اطلاع عموم مردم کشورمان برسانند.

    بنابر این اولین سوال از نمایندگان اسبق ایران در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی این است که در مدت حضور خود در این دو نهاد چه اقداماتی را در راستای منافع کشورمان انجام داده‌اند؟

    و نمایندگان بعدی ایران در بانک جهانی و صندوق‌بین‌المللی پول با چه برنامه قابل ارزیابی و سنجشی در مسیر منافع کشورمان قدم بر خواهد داشت؟

    علاوه بر این نمایندگان قبلی، فعلی و بعدی ایران چگونه و با چه ابزاری درباره کارنامه عملکرد و برنامه‌های پیش‌روی خود را به صورت منظم و قابل سنجش و ارزیابی و فارغ از شعار به افکار عمومی توضیح خواهند داد؟

    خبرگزاری فارس آمادگی دارد تا در این زمینه میزبان نمایندگان سابق و فعلی ایران در این دو نهاد مالی و پولی بین‌المللی باشد و شرایط را برای اطلاع رسانی‌ آنها فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو