عصر بازار

ارائه تسهیلات یک تا ۳۰۰ میلیون تومانی به نیازمندان

عصر اعتبار- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران گفت: وام از یک میلیون تومان تا حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته‌ایم و این وام‌ها در قالب‌های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می‌شود.

ارائه تسهیلات یک تا ۳۰۰ میلیون تومانی به نیازمندان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای کمک به محرومین و نیازمندان جامعه در اوایل انقلاب شکل گرفت. در حال حاضر کمیته امداد از ارائه کمک نقدی صرف به نیازمندان خارج شده و به دنبال توانمندسازی و خودکفا کردن آنها از طریق اشتغال‌های ثابت است.

    حمیدرضا شیران مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران درباره اقدامات صورت گرفته برای تأمین لوازم التحریر نیازمندان، ارائه تسهیلات برای اشتغال و ... به گفت وگو با خبرنگار اجتماعی فارس پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

    فارس:چه برنامه هایی برای آغاز بازگشایی مدارس و تأمین لوازم التحریر نیازمندان دارید؟

    پویش مهر تا همدلی برای تأمین لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نیازمند

    این پویش به مناسبت ایام غدیر در 27 مرداد در دانشگاه تهران برگزار شد و حدود 300 خیر شاخص از جمله هنرمندان و ورزشکاران در این مراسم حضور داشتند.

    این پویش برای تهیه لوازم‌التحریر فرزندان است و ما نیز قصد نداریم که  در این پویش لوازم‌التحریر را از خیرین بگیریم و از طریق کمیته امداد به نیازمندان ارائه دهیم بلکه رویکردمان این است که نیازمندی بچه‌های محرومین را برای لوازم‌التحریر تأمین کنیم و با توجه به شرایط اقتصادی که در جامعه حاکم است قصد داریم که کودکی از تحصیل در آستانه سال تحصیلی بازنماند و حداقل لوازم‌التحریر لازم را داشته باشند.

    تهران همانطور که مالیات اول کشور را پرداخت می‌کند و بیشتر صنایع نیز در استان تهران حضور دارند انتظار می‌رود که کمیته امداد استان تهران نیز معین استان‌های دیگر باشد.

    لوازم‌التحریر تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد استان تهران تأمین شد

    سال گذشته  توانستیم با امید به خدا لوازم‌التحریر تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد استان تهران را اعم از دبستانی‌ها، دانشجوها و طلبه‌ها که تحت حمایت کمیته امداد استان تهران بودند تأمین کنیم و توانستیم به چند استان دیگر از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، لرستان و ... نیز لوازم‌التحریر ارسال کنیم.

    امسال هم در تلاش هستیم که این کار را وسعت بیشتری بدهیم و بتوانیم از خیرین کمک‌های بیشتری جمع کنیم و مانند سال گذشته علاوه بر اینکه بچه‌های استان تهران از لوازم‌التحریر برخوردار شوند دیگر استان‌ها نیز بتوانند از لوازم‌التحریر برخوردار شوند.

    پویش تا مهر با همدلی در همین راستا آغاز شده است و دو ماه پیش از ماه رمضان نیز این دغدغه را کمیته امداد داشت که امسال با توجه به اینکه شرایط اقتصادی مطلوبی نداریم بتوانیم لوازم‌التحریر نیازمندان را تهیه کنیم تا هیچ کس به این دلیل از تحصیل بازنماند. به هر حال خیلی از بچه ها به علت فقر امکان تحصیل را ندارند و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بچه‌ها با آرامش سر کلاس بروند و دیگر دغدغه کیف و لوازم‌ التحریر نداشته باشند و خیال آنها از این بابت راحت شود.

    کمیته امداد با آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم را برای آغاز سال تحصیلی و کمک‌های مردمی انجام داده است و رویکردمان این است که اگر مردم فردی را می‌شناسند که بچه‌ آن نیاز به لوازم‌‌التحریر دارد این کمک را انجام دهد و اگر فرد نیازمندی را نمی‌شناسند این کمک به به کمیته امداد بدهد و ما حاضریم با حفظ کرامت بچه ها این لوازم‌التحریر را به دستشان برسانیم.

    فارس: برگزاری جشن عاطفه‌ها امسال چگونه آغاز می‌شود؟

    برنامه‌های جشن عاطفه‌ها نیز آغاز شده است و از ابتدای مرداد جشن عاطفه‌ها را آغاز کرده‌ایم تا در شهریور لوازم‌التحریر مورد نیاز خانواده‌ها را تحویل بدهیم و هر سال نیز ما به استان‌های دیگر که نیازمند هستند کمک می‌کنیم و قطعا امسال نیز در این حوزه کمک خواهیم کرد.

    75 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد است

    کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران حدود 75 هزار خانواده را تحت پوشش معیشت و کمک معیشت قرار داده است و در تهران به دلیل هزینه‌های بالای زندگی بیشتر خانواده‌های نیازمند راغب هستند به جای اینکه 100 یا 200 هزار تومان کمک ماهیانه یک مرحله ودیعه مسکن 5 تا 10 میلیون تومانی دریافت کنند تا مشکلاتشان حل شود.

    20 هزار فرزند در خانواده‌های محروم زندگی می‌کنند

    شاید استان تهران نسبت به دیگر استا‌ن‌ها معیشت‌بگیر زیادی ندارد ولی از سوی دیگر کمک‌های زیادی را ارائه می‌دهد. حدود 20 هزار فرزند در دل این خانواده‌ها در حال رشد هستند که از بدو تولد تا دانشگاه تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و ما به آنها کمک می‌کنیم.

    فرزندان پسر تا هنگامی که دانشجو باشند و به سن حدوداً 20 سال برسند و دخترها نیز تا موقعی که ازدواج نکرده‌اند و در خانه پدر هستند تحت حمایت کمیته امداد قرار می‌گیرند و تمامی فرزندان محرومین در استان تهران حامی دارند.

    یتیمان 300 و محسنین 150 هزار تومان دریافتی دارند

    حامی‌یابی برای تمامی فرزندان انجام شده است و یک کودک یتیم ماهی 300 هزار تومان و بچه‌های محسنین ماهی 150 هزار تومان از حامیان به صورت نقد و کالا دریافت می‌کنند. حدود 13 هزار دانش‌آ‌موز تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی هستند 4 هزار فرزند زیر سن تحصیل حمایت می‌شوند و 3 هزار فرزند دانشجو و تحصیل‌کرده در مقاطع عالیه داریم و حتی دانشجویی تحت پوشش کمیته امداد است که در مقطع دکتری در حال تحصیل است و کمک هزینه به آن پرداخت می‌شود و کمک‌‌های کمیته امداد به این فرزندان به علاوه کمک‌های حامیان آنهاست و ما کمک‌های حامیان را برای این فرزندان قطع نمی‌کنیم و تا وقتی که این بچه‌ها توانمند نشدند تحت پوشش و حمایت قرار می‌گیرند.

    البته از سوی دیگر قصد نداریم پول بی‌هدف نیز به بچه‌ها بدهیم که دیگر کار نکنند بنابراین پسران تا سن 20 و 21 سال حمایتشان ادامه دارد و باید پس از آن خودشان توانمند شوند و درآمد لازم را کسب کنند که البته در این زمینه نیز کمیته امداد کمکشان خواهد کرد مگر اینکه دانشجو باشند و نتوانند جایی مشغول به کار شوند.

    جشن عاطفه ها در دو مرحله انجام می‌شود

    جشن عاطفه‌ها تقریبا از دو سال پیش دو مرحله‌ای برگزار می‌شود و یک مرحله از آن 15 شهریور ماه و مرحله دیگر نیز از مهرماه آغاز می‌شود؛ در 15 شهریور ماه کمک‌های مردمی برای نیازمندان جمع‌آوری می‌شود و بیشتر نیز رویکردمان این است که به نیازمندان هر مدرسه توجه شود. جشن مهرماه نیز توسط دانش‌آ‌موزان و مدارس برگزار می‌شود و کمک‌هایی به نیازمندان همان مدرسه می‌شود.  

    ما فقط به بچه‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد هستند کمک نمی‌کنیم بلکه هر نیازمندی که لوازم‌التحریر احتیاج داشته باشد کمک خواهیم کرد و در این زمینه نیز با آموزش و پرورش تعامل خوبی وجود دارد.

    به عنوان مثال ممکن است در یک منطقه در بالای شهر تهران نیازی به کمک‌های اینچنینی نباشد و آن منطقه و مدرسه معین یک مدرسه دیگر در مناطق پایین‌ شهر خواهد شد و کمک‌ها را منتقل می‌کند و ما نیز در این زمینه خیلی دخالت نمی‌کنیم.

    هر مدرسه می‌تواند پول‌های جمع‌آوری شده را برای نیازمندان مدرسه خود هزینه کند مگر اینکه مدرسه‌ای نیاز به این کمک‌ها نداشته باشد و به کمیته امداد اعلام می‌کند و ما نیز در مناطق و مدارس کم برخوردار این کمک‌ها را توزیع خواهیم کرد.

    جشن عاطفه‌ها در شهریور ماه نیز به این دلیل برگزار می‌شود که تا مهرماه بتوانیم لوازم‌التحریر بچه‌های نیازمند را تأمین کنیم و از ماه رمضان نیز این دغدغه را داشته‌ایم و در این خصوص با خیرین و دیگر سازمان‌های مردم نهاد نیز جلساتی برگزار کرده‌ایم که بتوانیم با برنامه بهتری پیش برویم و بتوانیم بخش‌های مختلف  حوزه‌های مردمی، حقوقی و حقیقی را درگیر کنیم.

    تهران، برای تأمین لوازم‌التحریر کل بچه‌های نیازمند کشور کافی است

    ما در تهران حدود 5 میلیون خانوار داریم که تعداد بچه‌های نیازمند آن شاید چندصد هزار نفر باشد و حدود یک میلیون خانواده تهرانی قطعا از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند و می‌توانند بخش‌های دیگر را نیز حمایت کنند؛ شاید تهران برای تامین لوازم‌التحریر کل بچه‌های نیازمند کشور کافی باشد و این بچه‌ها نیز برای ادامه به تحصیل نیز به همین کمک‌های کوچک نیاز دارند.

    ما بچه‌های نخبه و درجه یکی را داریم که تحت پوشش کمیته امداد بودند و الان تبدیل به پزشک، مهندس و کارشناس‌های ارشد در سطح کشور شدند و حتی یک نفر از نخبگان ما رتبه تک رقمی کنکور را بدست آورده است و این بچه‌ها با همین حمایت‌های کوچک مردم به این جایگاه‌های خوب رسیدند.

    بچه‌های تحت پوشش کمیته امداد به جای اینکه مصرف کننده باشند در حال حاضر اکثر ‌آنها در جامعه تبدیل به تولیدکننده شده‌اند.

    فارس: نذورات عید قربان چگونه پخش شد؟

    برای برگزاری عید قربان هماهنگی‌ خوبی با سازمان دامپزشکی و اتحادیه گوشت قرمز انجام شد و ما 17 مرکز ذبح گوسفند را در عید قربان در استان تهران داشتیم و تمامی 42 دفتر کمیته امداد در استان نذورات مردم را جمع‌آوری می‌کردند البته بخشی از نذورات نقدی بود و این مبالغ را تبدیل به گوشت کردیم و هنگامی که پول یک گوسفند تهیه می‌شد، کمیته امداد نیز از منابع خود یک گوسفند دیگر خریداری می‌کرد و آن را ذبح می‌کرد و بلافاصله به دست نیازمندان می‌رساند.

    2 میلیارد و 800 میلیون تومان معادل 56 تن در عید قربان گوشت توزیع شد

    سال گذشته 2 میلیارد تومان هزینه تامین گوشت شد و امسال نیز 2 میلیارد و 800 میلیون تومان کمک‌های مردمی برای تأمین گوشت عید قربان و توزیع آن در بین نیازمندان بوده است که 40 درصد بیشتر از سال گذشته کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده و نذورات قربانی ما منحصر به عید قربان نیست و شاید تا چند روز قبل و بعد هم تمام گوشت‌هایی که دامپزشکی اجازه توزیع آن را بدهد، توزیع کنیم.

    توزیع گوشت قربانی بسیار سخت است چرا که باید به ازای تعداد خانوار بسته‌بندی شود و در دمای مشخصی برای توزیع نگهداری شود تا در روزهای آتی این خانواده‌ها گوشت‌های مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ البته در دفاتر ما یخچال‌های مخصوص نگهداری گوشت وجود دارد و بخشی از این گوشت‌ها را نیز به سردخانه‌ها می‌دهیم چرا که در بعضی از مواقع دامپزشکی اعلام می‌کند که این گوشت‌ها باید 24 ساعت بماند و بعد توزیع شود.

    56 تن در عید قربان گوشت قربانی در بین نیازمندان توزیع شد و 20 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد از این نذری متنعم شدند.

    فارس: چه برنامه‌ای برای حذف صندوق صدقات آسیب‌دیده دارید؟

    ما رویکرد هوشمند شدن در امداد را داریم و یکی از رویکردهای ما طرح اکرام محسنین است که هیچ پول نقدی به ما پرداخت نمی‌شود و این پول مستقیم به حساب خانواده‌ها می‌رود. سال گذشته 74 میلیارد تومان در استان تهران در این حوزه جمع‌آوری شد که در مقابل عدد 40 میلیارد تومانی جمع‌آوری صندوق‌های صدقات استان تهران باورنکردنی بود و ما فکر نمی‌کردیم که این پول بیش از پول‌های صندوق صدقات باشد.

    ما به دنبال جمع‌آوری پول‌ها یا صدقه‌های مردم به صورت هوشمند هستیم و در این خصوص نیز از سامانه‌های USSD و درگاه‌های بانک‌ها استفاده کرده‌ایم.

    به  عنوان مثال در پویش مردمی عید قربان و جمع‌آوری نذورات عدد خوبی از طریق 7355 جمع‌آوری شد با آنکه این شماره هنوز به صورت گسترده تبلیغ نشده است و حدود 2 میلیارد تومان به این شکل تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم.

    7 هزار صندوق آسیب دیده جمع آوری شده است

    البته بعضی‌ها اعتقاد دارند که از لحاظ شرعی باید آن پولی را که کنار گذاشته‌اند را برای صدقه پرداخت کنند و نباید به آن دست بزنند. در حال حاضر صندوق‌های صدقه خانگی ما هیچ مشکلی ندارند و تعدادی نیز صندوق صدقات در اماکن مختلف داریم که برای آنها نیز مشکلی پیش نیامده است ولی حذف کامل صندوق‌های معابر فعلا در برنامه ما نیست ولی صندوق‌هایی که آسیب دیده‌اند و یا در معرض آسیب مجدد هستند جمع‌آوری می‌کنیم و سال گذشته 7 هزار صندوق حذف شده‌ است و امکان دارد که یک صندوق معابر جای مناسبی نداشته باشد که قطعا آن را حذف خواهیم کرد.

    فعلا صندوق‌های صدقات در سطح معابر را داریم تا به جایی برسیم که دیگر درآمدی از آن صندوق نداشته باشیم و هر چه صندوق‌های آسیب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دیده را حذف کنیم می‌توانیم صندوق‌های خانگی و  اماکن را اضافه کنیم و باید به سمت و سوی دریافت کمک‌های دیجیتال پیش برویم.

    فارس: نحوه توزیع وام و تسهیلات به مددجویان چگونه است؟

    کمیته امداد از یک میلیون تا 300 میلیون تومان وام می‌دهد

    وام از یک میلیون تومان تا حدود 300 میلیون تومان برای نیازمندان و مددجویان در نظر گرفته‌ایم و این وام‌ها در قالب‌های مختلف از جمله ودیعه مسکن، دانشجویی، تعمیرات و اشتغال پرداخت می‌شود.

    از یک میلیون تومان تا 10 میلیون تومان وام کارگشایی است که بخشی از مشکلاتشان را مددجویان و نیازمندان بتوانند از این طریق حل کنند. وام‌هایمان برای اشتغالزایی نیز از 5 میلیون تومان برای ایجاد مشاغل کوچک آغاز می‌شود و تا 50 میلیون تومان ادامه دارد و به ازای هر اشتغال یکی از مددجویان 50 میلیون تومان دیگر نیز وام پرداخت می‌شود که سقف این تسهیلات 300 میلیون تومان است. سقف به‌کارگیری نیروها در این واحدهای تولیدی نیز 5 نفر است و می‌توانیم در کمیسیون‌های مختلف نیز مجوز به‌کارگیری 10 تا 15 نفر را هم دریافت کنیم ولی به شرط اینکه این نیروها به صورت ثابت و ماندگار کارشان را ادامه دهند.

    کمیته امداد سال گذشته در کل کشور 150 هزار  شغل ایجاد کرده است و در تهران نیز در این حوزه کمیته امداد خیلی موفق‌تر عمل کرده است و اشتغال‌زایی ما به اینگونه نبوده است که وامی بدهیم و سپس رها کنیم و تا 5 سال بعد از ارائه تسهیلات، آن کارگاه را همراهی خواهیم کرد تا به مشکلی نخورد.

    ارائه 722 مورد وام اشتغالزایی

    ما تاکنون 722 مورد وام  اشتغال پرداخت کرده‌ایم و به 2 هزار نفر نیز آموزش فنی و حرفه‌ای رایگان ارائه داده‌ایم. در همین راستا 5 هزار شغل سال گذشته توسط کمیته امداد استان تهران اجرایی شده است که از این تعداد 2500 خانوار به خودکفایی کامل رسیدند و حداقل حقوق قانون کار را دریافت می‌کنند که بر این اساس از تحت پوشش کمیته امداد خارج خواهند شد.

    فارس: چه برنامه‌ای برای کمک به بیماران صعب‌‌العلاج دارید؟

    همه مددجویان کمیته امداد بیمه هستند و بر اساس مصوبه مجلس تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند؛ در حال حاضر برای بیماران صعب‌‌العلاج نیز براساس تعرفه‌های موجود وام‌ها و کمک‌های بلاعوضی داریم و در این زمینه نیز هیچگونه محدودیتی نداریم.

    کمک 26 میلیارد تومانی تهرانی‌ها به سیل زدگان

    3 میلیارد کمک نقدی و 23 میلیارد تومان نیز کمک غیرنقدی به حادثه دیدگان سیل در سال جاری توسط کمیته امداد استان تهران جمع‌آوری و توزیع شده است.

    فارس: کمک‌های عید فطر چه میزان بوده است؟

    امسال کمیته امداد استان در فطریه 75 درصد رشد درآمد داشت و این کمک‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل صورت گرفته بود در حوزه‌های بیماران خاص،‌ اجاره مسکن،‌ ودیعه مسکن و جهیزیه پرداخت شد؛‌ البته تا آخر سال هم پرداخت فطریه ادامه دارد و آن پولی که در این زمینه جمع‌آوری می‌شود بلافاصله به حساب نیازمندان واریز می‌شود و در روز عید نیز فطریه‌ای که جمع‌آوری شد با هماهنگی یکی از شعبات بانک که در روز عید برای این کار دایر شده بود بلافاصله به حساب مددجویان نیازمند واریز شد.

    امسال حدودا 2 میلیارد تومان تاکنون فطریه جمع‌آوری شده است و به حساب نیازمندان نیز مبالغ آن واریز شده است.

    امسال سقف اعتبارات اشتغال از 20 میلیون تومان به 50 میلیون تومان رسیده است و خدمات‌مان در حوزه اشتغال بیشتر شده و امیدواریم امسال نیز کمیته امداد بتواند یک سوم اشتغال کل کشور را تأمین کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی