عصر بازار

وزیر بهداشت خبرداد:

اجرای ۶۰۰ راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه

عصر اعتبار- وزیر بهداشت از تدوین و ابلاغ ۶۰۰ راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: اجرای این راهنماهای بالینی آغاز شده است.

اجرای ۶۰۰ راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی در دیدار با جمعی از اعضای خانه کارگر اظهار کرد: یکی از افتخارات بنده این است که 30 سال پیش در وزارت بهداشت، اداره کل بهداشت حرفه‌ای و اولین خانه‌های بهداشت کارگری را راه اندازی کردیم و آن زمان تمام کارگاه ها با تعداد بیشتر از 50 کارگر را مکلف کردیم که خانه بهداشت کارگری داشته باشند و وقتی به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شدم و دیدم که بهداشت محیط و حرفه‌ای ادغام شده، حیرت کردم چراکه این دو حوزه، مقوله‌هایی مجزا هستند و دستور تفکیک این دو حوزه را صادر کرده‌ام.

    وی تصریح کرد: خانه کارگر به عنوان تشکیلات ملی مردمی دلسوز و پاکیزه در ذهن مردم جا دارد و برخلاف تشکیلاتی که بعضا بعد از مدتی مبتلا به سقوط در سراشیبی دنیاطلبی شدند، خانه کارگر با گذشت سال‌ها به جز حق طلبی کاری نکرده است. 

    وزیر بهداشت افزود: جامعه کارگری به عنوان جامعه‌ای که اولین آوار هر تحولی در کشور بر دوش آن فرو می‌ریزد، خیلی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

    نمکی با اشاره به دوران مسئولیت خود در سازمان برنامه و بودجه اظهارکرد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها به‌ویژه سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت بیشترین فشار را تحمل کردند. سال 91 در سازمان تامین اجتماعی، سهم نه بیست و هفتم، 1700 میلیارد تومان بود که بعد از اجرای طرح تحول سلامت این منابع کاهش یافت و از سال 93 این نسبت، منفی شد و آن زمان با همکاران‌مان در این سازمان جلسه گذاشتیم و عنوان کردیم که با این آهنگ، باید شاهد فروپاشی سازمان تامین اجتماعی در آینده باشیم. 

    وی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی به دلیل اینکه خدمت نسبتا ارزانی از وزارت بهداشت گرفته بود و به جای توسعه زیرساخت‌ها و تخت‌های بیمارستانی به سمت سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها رفته بود، در عمل نمی‌توانست خرید راهبردی خدمات داشته باشد و این هم نقصی در این سازمان بود.

    وزیر بهداشت با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی، مقدمات اجرای طرح تحول نظام سلامت بودند،گفت: پرونده الکترونیک سلامت، ریل ورود پزشکی خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی است. وعده دادیم که پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار راه اندازی شود که این امر محقق شد و در حال حاضر پرونده الکترونیک سلامت حداقل برای 78 میلیون ایرانی کاملا آماده است و از یک ماه پیش، اجرای نظام ارجاع  در گناباد آغاز شده است.

    نمکی خاطرنشان کرد: برای راه اندازی پزشک خانواده به 14 هزار پزشک خانواده نیاز داشتیم که اجرای آن با رویه‌های سابق و تربیت رزیدنت‌های پزشکان خانواده با چهار سال تحصیل، دشوار بود اما دوره‌ای کوتاه مدت و سه ماهه برای آموزش پزشکان عمومی آماده شده است و با آموزش از راه دور این کار انجام می‌شود که تا پایان سال حداقل 70 درصد و تا پایان شهریور سال آینده، نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کل کشور اجرایی خواهد شد.

    وی از تدوین و ابلاغ 600 راهنمای بالینی برای خدمات پرهزینه در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: اجرای این راهنماهای بالینی آغاز شده و خوشبختانه در استقرار پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی، بیمه‌ها، مشارکت خوبی کردند اما بیمه‌ها باید ساز و کار نظارت بر اجرای این راهنماهای بالینی را اجرا کنند تا از خدمات پرهزینه و غیرضرور و اتلاف منابع جلوگیری شود.

    وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم حمایت از تولید داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تصریح کرد: در مقابل واردات بی‌رویه دارو به کشور ایستاده‌ام و به‌شدت موضع گرفتیم و اجازه واردات 130 قلم دارو که مشابه داخلی داشتند را ندادیم چراکه اگر صنعت داخلی فرو ریزد، برای تامین نیازهای دارویی کشور نیازمند حداقل 44 میلیارد دلار هستیم بنابراین در حمایت از تولید داخلی محکم ایستاده‌ایم.

    بنابر اعلام وبدا، نمکی در بخش دیگری از سخنان خود،اظهارکرد: از روزی که به وزارت بهداشت آمده‌ام، نه تنها ذره ای خود را در مقابل وزارت رفاه ندیدم بلکه خود را پشتیبان جامعه کارگری می‌دانم چون معتقدم که اگر خدای ناکرده به زحمتکش‌ترین و نیازمندترین قشر جامعه بی مهری شود، بقای نظام جمهوری اسلامی زیرسوال می رود. وزارت بهداشت، خانه کارگران است. وقتی می‌شنوم که یک کارخانه تعطیل یا کارگران اخراج شده اند، از عمق وجود ناراحت می شوم چراکه اینها نان آوران خانواده‌هایشان هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی