عصر بازار

عرضه ارز صادراتی در نیما از مرز ۷ میلیارد یورو گذشت

عصر اعتبار- هفت میلیارد و ۱۹۷ میلیون یورو ارز صادراتی از ابتدای امسال تا هفتم شهریورماه برای تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور در سامانه نیما عرضه شده است.

عرضه ارز صادراتی در نیما از مرز ۷ میلیارد یورو گذشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبا» به نقل از ایرنا، بازار ارز هم اکنون به ثبات رسیده و ارز مورد نیازهای بخش های مختلف اقتصادی به ویژه واردات کالاهای مورد نیاز در حال تامین شدن است.

    در ماه های اخیر با افزایش نظارت بر روند بازگشت ارز صادراتی و در نظر گرفتن ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای صادرکنندگان، روند عرضه ارز به وضعیت پایدار و مطلوبی رسیده است.

    در سامانه نیما حواله‌های ارزی عرضه می‌شود که واردکنندگان می‌توانند از طریق آن به واردات محصولات مورد نیاز اقدام کنند.

    سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.

    جزئیات عرضه ارز در سال 98

    بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد میزان فروش ارز در سامانه نیما در فروردین امسال حدود یک میلیارد و 270 میلیون یورو و در اردیبهشت امسال دو میلیارد و 161 میلیون یورو بوده است.

    در خردادماه نیز یک میلیارد و 244 میلیون یورو و در تیرماه یک میلیارد و 339 میلیون یورو فروخته شد. میزان عرضه ارز در مردادماه نیز بیش از 945 میلیون یورو بوده است.

    از ابتدا تا هشتم شهریور نیز حدود 240 میلیون یورو در سامانه نیما عرضه و فروخته شده است.

    افزایش نظارت دولت بر روند صادرات و بازگشت ارز صادرکنندگان و ابلاغ بسته‌های سیاستی جدید از مهمترین عوامل افزایش روند بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی به شمار می‌رود.

    از جمله این سیاست‌ها، تدوین بخشنامه مربوط به نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال 98 و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان است که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

    در سیاستگذاری‌های جدید، صادرکنندگانی که بیش از 70 درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند، تشویق می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی