عصر بازار

فشار اردوغان به بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ بهره

عصر اعتبار- رئیس جمهور ترکیه بار دیگر خواهان کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی شد.

فشار اردوغان به بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ بهره
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور ترکیه - در یک سخنرانی گفت: برای سال 2020، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی پنج درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. قطعا طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم که رشدمان پنج درصد باشد.

    او همچنین بدون اشاره به رشد اقتصادی منفی 1.5 درصدی ترکیه در سه ماهه دوم امسال گفت که امسال رشد اقتصادی ترکیه 2.3 درصد و سال آینده پنج درصد خواهد بود.

    اظهارات اردوغان در شرایطی بیان می‌شود که ترکیه از سال 2018 و به دنبال بحران ارزی که به از دست رفتن حدود یک سوم ارزش لیر منجر شد، وارد رشد منفی شد و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند رشد اقتصادی ترکیه در بهترین حالت صفر درصد خواهد بود.

    رئیس جمهور ترکیه که همانند همتای آمریکایی‌اش به اتخاذ رویکر انتقادی از نرخ بهره بالا مشهور است بار دیگر از بانک مرکزی خواست تا نرخ بهره را کاهش دهد و گفت: من نسبت به نرخ بهره آلرژی دارم. من کاملا مخالف نرخ بهره بالا هستم. اردوغان پیش‌تر نیز نرخ بهره بالا را مادر شیاطین خوانده بود.

    اردوغان در سخنانی عجیب افزود: با ریزش نرخ بهره شاهد سقوط تورم خواهید بود. مدیریت (جدید) بانک مرکزی نشان داده است که فهم خوبی از اهمیت این موضوع دارد. 

    به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، بانک مرکزی در ماه ژوئیه نرخ بهره را به 19.75 درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.

    در ماه اوت نرخ تورم ترکیه به 15.01 درصد کاهش پیدا کرد که این نرخ تورم کمترین نرخ تورم ثبت شده در ترکیه طی 15 ماه اخیر نیز محسوب می شود. متوسط نرخ تورم ترکیه در بازه زمانی 1965 تا 2019 معادل 34.81 درصد بوده است. نشست بعدی بانک مرکزی ترکیه هفته اینده برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی