عصر بازار

۴ روش برای سرمایه‌گذاران طلا در جهت امنیت سرمایه‌ها

دراگی و طرح انبساطی بی‌نهایت

عصر اعتبار- بانک مرکزی ناحیه یورو، بزرگ‌ترین بسته انبساطی خود را به اعلام عمومی رساند. این بسته علاوه بر کاهش نرخ بهره، از تداوم برنامه خرید اوراق در ادامه برنامه تسهیل مقداری (Quantitative Easing) تا ۳ سال آینده حکایت دارد. «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی ناحیه یورو، علاوه بر اقدامات پولی این نهاد از دولت‌ها نیز خواست از طریق ابزارهای مالی خود برای جلوگیری از سقوط رشد اقتصادی ناحیه یورو به‌طور سریع اقدام کنند. دراگی برای حمایت از بانک‌هایی که با نرخ بهره منفی متضرر خواهند شد نیز برنامه جانبی معافیت برخی از بانک‌های صاحب صلاحیت از نرخ‌های منفی را اعلام کرد.

دراگی و طرح انبساطی بی‌نهایت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بانک مرکزی اروپا در جریان نشست روز پنج‌شنبه اعضای هیات‌مدیره این بانک در فرانکفورت آلمان، بسته محرک مالی را با هدف ممانعت از حاکم شدن رکود اقتصادی در منطقه یورو تصویب کرد. مطابق این مصوبه، بانک مرکزی اروپا متعهد شده تا زمانی که نیاز باشد به خرید اوراق قرضه و دارایی‌های مالی کشورهای منطقه یورو ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا همچنین کاهش نرخ بهره به زیر صفر درصد را نیز تصویب کرد. به این ترتیب نرخ بهره بانکی با 1/ 0 درصد کاهش به رقم بی‌سابقه منفی 5/ 0درصد‌رسید و از ابتدای نوامبر خرید 20 میلیارد یورو اوراق قرضه توسط بانک مرکزی اروپا به‌صورت ماهانه آغاز خواهد شد.

    ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا در جریان نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه که با هدف اعلام نتایج نشست هیات‌مدیره این بانک برگزار شد، گفت که این بسته محرک مالی در عمل موجب کاهش هزینه وام‌دهی در 19 کشور عضو منطقه یورو می‌شود و با کاهش نرخ برابری یورو به 1/ 1 دلار باعث تحریک نرخ تورم و افزایش رونق اقتصادی خواهد شد. بانک مرکزی اروپا امیدوار است تا با اجرای این بسته مالی تبعات جنگ تجاری چین و آمریکا و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به حداقل ممکن برساند. این اقدام عملی بانک مرکزی اروپا فشار را بر بانک‌های مرکزی اقتصادهای برتر جهان به‌ویژه آمریکا و ژاپن که با مساله کاهش رشد اقتصادی مواجه شده‌اند، افزایش خواهد داد و انتظارها از آنها را برای بروز واکنش سریع نسبت به شرایط اقتصادی بالا می‌برد. به‌طوری که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توییتی از سرعت عمل بانک مرکزی اروپا در کاهش نرخ بهره تمجید کرد. البته او بانک مرکزی اروپا را به تضعیف تعمدی یورو در برابر دلار با هدف ضربه زدن به صادرات آمریکا متهم کرد. آقای ترامپ در ادامه این توییت خود، بانک مرکزی آمریکا را به نهادی منفعل تشبیه کرد که تنها به کسب نرخ سود از طریق اعطای وام‌ عادت کرده است.

    با وجود این کارشناسان اقتصادی معتقدند بانک مرکزی اروپا فارغ از محافظه‌کاری و برای بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو باید نرخ سود بانکی را تا 2 دهم واحد کاهش می‌داد و تا پایان سال 2020 میلادی هم باید یک‌دهم واحد دیگر آن را تنزل دهد. همچنین آنها معتقدند که بانک مرکزی اروپا حداقل باید 30 میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت‌ها را تا پیش از ماه اکتبر خریداری کند.

    چهار روش برای سرمایه‌گذاران طلا در جهت امنیت سرمایه‌هایشان وجود دارد: طلا توجه سرمایه‌گذاران را به‌شدت به خود جلب کرده است. در هفته گذشته تحلیلگران پیش‌بینی کردند قیمت اونس توان عبور از سقف قیمت 2 هزار دلاری در طول دو سال آینده را خواهد داشت. در پژوهشی که «سیتی‌گروپ» انجام داده، مواردی همچون افت رشد اقتصادی جهان و ظرفیت کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه‌یافته دنیا، اهرم‌های بالابرنده قیمت طلا محسوب می‌شوند. از طرفی سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای از ذخایر امن در شرایط نااطمینانی کنونی استقبال می‌کنند. افزایش قابل‌توجه قیمت اونس باعث شد برخی شرکت‌ها از جمله «رویال‌مینت» اظهار تمایل خود را برای راه‌اندازی صندوق قابل‌معاوضه کالایی (ETC) با پشتوانه طلا اعلام کنند. این نوع صندوق‌ها به سرمایه‌گذارانی که خواستار ذخیره سرمایه خود در فلز زرد، بدون نیاز به خرید طلای فیزیکی هستند، امکان ورود به این بازار پر سود رافراهم کرده است. قیمت طلا ظرف یک سال گذشته بالغ بر 18 درصد رشد کرده و توانسته تا سقف 1550 دلاری به ازای هر اونس اوج بگیرد؛ که از ماه آوریل سال 2013 میلادی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

    با توجه به نگرانی که از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین وجود دارد و باعث شیب نزولی رشد اقتصاد جهانی شده، همراه با تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه و نااطمینانی ادامه‌دار درخصوص مساله برگزیت، نیروهای محرکه طلا ظرف ماه گذشته به‌شمار می‌روند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بازه زمانی بین 12 تا 18 ماه آینده را با توجه به سراشیبی اقتصاد جهانی به‌سود فلز گرانبها می‌دانند. با توجه به افزایش ریسک در اتمسفر بر اقتصاد بین‌المللی چهار روش برای سرمایه گذاران علاقه‌مند به طلا وجود دارد.

    1. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معاوضه کالایی : این صندوق‌ها قیمت نقدی طلا را دنبال می‌کنند و در زمان فعال بودن بازارهای نقدی  معاملات خود را انجام می‌دهند، سرمایه‌گذاران علاوه بر کمیسیون خرید و فروش، سالانه 5/ 0درصد هزینه عضویت  سالانه می‌پردازند.

    2. خرید طلای فیزیکی: خرید طلای فیزیکی نیز یکی از راهکارهای موجود برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

    3. سرمایه‌گذاری مستقیم در سهم‌های با پشتوانه طلا:  سهام‌هایی که از طلا به‌عنوان پشتوانه طلا استفاده می‌کنند، این شرایط را مهیا کرد‌ه‌اند.

    4. در نظر گرفتن صندوق‌های مختص به طلا: این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه خرید و فروش طلا در بازارهای نقدی و آتی را می‌دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو