عصر بازار

بررسی وضعیت اشتغال زنان در ایران؛

تنها ۱۶.۱ درصد زنان فعال اقتصادی هستند

عصر اعتبار- بررسی آمارهای وضعیت اشتغال زنان در ایران در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که از ۳۳.۳ میلیون زن در سن کار، تنها ۱۶.۱ درصد فعال اقتصادی هستند.

تنها ۱۶.۱ درصد زنان فعال اقتصادی هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به وضعیت اشتغال زنان ایران در سال 1397 با استفاده از آمارهای مرکز آمار ایران پرداخته و اعلام کرده است که کل جمعیت زنان ایران 40.2 میلیون نفر است که از این تعداد 33.3 میلیون نفر در سن کار هستند.

    این گزارش می‌افزاید جمعیت زنان غیرفعال از نظر اقتصادی 28 میلیون نفر برای سال 1397 بوده که از این تعداد 75 درصد خانه‌دار، 20 درصد در حال تحصیل، 2 درصد دارای درآمد بدون کار و یک درصد بازنشسته بوده‌اند.

    براساس این گزارش تنها 5.4 میلیون زن فعال اقتصادی بوده و 4.3 میلیون نفر دیگر شاغل بوده‌اند. همچنین جمعیت زنان با شغل ثابت نیز در سال گذشته 1.3 میلیون نفر اعلام شده است.

    براساس این آمار، زنان خارج از سن کار (کمتر از 10 سال) 6.9 میلیون نفر بوده‌اند و جمعیت زنان بیکار نیز یک میلیون نفر اعلام شده است. با این حال براساس این آمار، زنان بیکاری که پیش از این شاغل بوده‌اند، در سال 1397 به 266 هزار نفر رسیده است.

    آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که 3 میلیون نفر از زنان شغل تمام وقت ندارند. همچنین از این تعداد، 65 درصد بین 14 تا 34 ساعت در هفته کار می‌کنند، 28 درصد بین یک تا 16 ساعت در هفته و 7 درصد دیگر نیز غائبین موقت از کار بوده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی