عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد:

افزایش ۳۳.۹ درصدی تسهیلات پرداختی سرمایه در گردش بنگاه‌ها

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد گفت: آمارها نشان می‌دهد پرداخت سرمایه در گردش بانک‌ها به واحدهای تولیدی ۳۳.۹ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۳۳.۹ درصدی تسهیلات پرداختی سرمایه در گردش بنگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محمدعلی دهقان در برنامه تیتر امشب سیما درباره اتخاذ سیاست های رونق تولید در حوزه اقتصاد، اظهار داشت: به دلیل اینکه در وسط جنگ اقتصادی هستیم و محدودیت های زیادی برای کشور وجود دارد باعث شده از لحاظ تورم و رکود اقتصادی وارد شرایط نامساعدی شویم که برنامه و عزم جدی برای رفع مشکلات بر سر راه تولید را نیاز دارد. دولت با مشکل محدودیت بودجه‌ای مواجه است و مردم نیز به دلیل فشار ناشی از تورم در معرض تهدید هستند که نیاز به اتخاذ سیاست هایی برای اثرگذاری در اقتصاد و کمک به رشد اقتصاد دارد.

    وی افزود: با تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد بستر لازم برای تولید و جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌ها می‌توان به روان شدن تولید کمک کرد. با تسهیل تامین مالی و تامین سرمایه در گردش بنگاه ها و پذیرش بیشتر شرکت ها در بورس برای ایجاد سرمایه گذاری می‌توان شرایط را به سمت بهبودی حرکت داد.

    معاون وزیر اقتصاد درباره مستنداتی که نشان می‌دهد عملکرد سیاست‌ها در شش ماهه نخست سال مثبت بوده است، گفت: برای بررسی این موضوع باید این را در نظر داشته باشیم که مجموعه سیاست‌هایی که می‌تواند بکار گرفته شود با محدودیت مواجه است. به طور مثال، در پرداخت سرمایه در گردش بانک‌ها به واحدهای تولید آمارها نشان می‌دهد 33.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تسهیلات پرداختی بانک ها را داشتیم، اما در مقابل در مقایسه با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه های بنگاه ها رشد قابل توجهی ندارد.

    دهقان ادامه داد: در شرایطی که با تورم مواجه هستیم اتخاذ انبساط سیاست های تشویقی منجر به تورم بیشتر می‌شود و نمی‌توانیم نقدینگی را به میزان دلخواه انجام دهیم؛ بنابراین در کنار این 34 درصد رشد تسهیلات پرداختی بانکی، جهت دهی رشد تسهیلات پرداختی و نقدینگی باید به سمت واحدهایی باشد که ظرفیت بیشتری دارند و می‌توانند اشتغال بیشتر ایجاد کنند.

    وی افزود: با توجه به محدودیت منابع ستاد تسهیل نمی‌تواند بنگاه‌ها را از مشکلات رهایی بخشد؛ بنابراین تلاش 3 برابری تسهیلات بنگاه‌ها باید به بخش‌هایی معطوف شود که بیشترین تاثیر را داشته باشد. اگر منابع مالی محدود را در قالب زنجیره تولید بین بنگاه ها داشته باشیم با تامین مالی بهره وری بهتری از منابع مالی خواهیم داشت. با توجه به اینکه بخش هایی از اقتصاد صدمه دیده باید سرمایه گذاری ها به سمت مزیت های جدید اقتصادی برود.

    معاون وزیر اقتصاد، ادامه داد: شناسایی مزیت‌ها به وسیله بخش خصوصی به دقت انجام می‌شود و ما باید با مهیا کردن شرایط و برداشتن موانع فضای کسب و کار را تسهیل کنیم. بنگاه های کوچک در همه جای دنیا زمینه اشتغال و تولید هستند که نیاز به حمایت دارند؛ بنابراین آرامش در اقتصاد نتیجه سیاست های بانک مرکزی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی