عصر بازار

هدف اصلی تحریم‌های جدید آمریکا از دید مقام سابق خزانه‌داری

عصر اعتبار- یکی از مقامات اسبق وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هدف اصلی تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ساز و کار مالی اینستکس است نه بانک مرکزی ایران.

هدف اصلی تحریم‌های جدید آمریکا از دید مقام سابق خزانه‌داری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز گذشته بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را در فهرست تحریم قرار داد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز درنشست خبری مشترک خود با نخست‌وزیر استرالیا گفت که این تحریم ها، بیشترین میزان تحریم‌هایی است که در طول تاریخ علیه یک کشور وضع شده اند.

    تحریم‌های جدید که یک هفته پس از حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان وضع شده اند، با واکنش های زیادی مواجه شدند. برخی کارشناسان از جمله ریچارد نفیو، طراح رژیم تحریم های ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما آن را تکراری خواندند و روسیه نیز ضمن محکومیت این تحریم ها اعلام کرد به همکاری با بخش بانکی ایران ادامه خواهد داد.

    بریان او تول، از مدیران اندیشکده " شورای آتلانتیک" و مشاور ارشد سابق دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا گفت که به نظر وی، تحریم ها بیشتر ساز و کار مالی تجارت اتحادیه اروپا با ایران موسوم به اینستکس را هدف گرفته است. وی به نشنال گفت: بانک مرکزی ایران قبلا نیز طبق لایحه دفاعی تحریم بود و درنتیجه تحریم آن مساله جدیدی نیست.

    او تول دو مورد از اهداف تحریم های جدید را چنین بر شمرد: اولین هدف تحریم ها افزایش فشارها برای تامین مالی نیروهای نظامی و هدف دوم و اصلی‌تر، مقابله با معافیت های تحریمی مربوط به اقلام بشردوستانه خواهد بود چرا که بانک مرکزی تامین مالی واردات چنین اقلامی را بر عهده دارد.

    به گفته او تول در نتیجه قرار گرفتن نام بانک مرکزی ایران در فهرست تامین مالی کنندگان تروریسم، تراکنش های مالی با ایران از طریق ساز و کارهایی نظیر اینستکس دیگر مصون از پیامدهای تحریم ثانویه نخواهند بود. در نتیجه آمریکا قصد دارد این ساز و کار در عمل به ساز و کاری شکست‌خورده تبدیل شود.

    وی در ادامه با انتقاد از دولت ترامپ برای آسیب زدن به شهروندان عادی ایرانی افزود که با رفتن نام بانک مرکزی به فهرست تامین مالی تروریسم، احتمال باقی ماندن این نهاد در فهرست تحریم صرف نظر این که دولت بعدی دموکرات باشد یا جمهوری خواه، بیشتر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو