عصر بازار

کمک‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی به ایران در خصوص رونق کسب و کار

عصر اعتبار- سند همکاری کمک‌های کشوری فنی و حقوقی سازمان جهانی مالکیت معنوی (CTAIP ) فی مابین مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک ایران و سازمان جهانی مالکیت معنوی به امضاء رسید.

کمک‌های سازمان جهانی مالکیت معنوی به ایران در خصوص رونق کسب و کار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در این سند همکاری که در حاشیه پنجاه و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO ) فی مابین ذبیح اله خدائیان، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و فرانسیس گری رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی در ژنو به امضا رسید، وایپو علاوه بر کمک‌های فنی و حقوقی معمول، در زمینه اجرای موثر مالکیت‌های معنوی که منجر به خدمات ارزان تر، سریعتر و با کیفیت تر مالکیت معنوی شود و همچنین ظرفیت‌سازی در مدیریت فناوری‌های مبتنی بر مالکیت معنوی و تجاری سازی آنها که موجب رونق کسب و کار می گردد کمک‌های فنی و حقوقی به کشورمان ارائه می کند.

    خدائیان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اقدامات مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک ایران از قبیل ایجاد فرآیند ثبت الکترونیک مالکیت‌های صنعتی و جهش چهار پله‌ای ایران در شاخص نوآوری جهانی و کسب رتبه 61 در سال 2019، همچنین از اجرای برنامه های توسعه و ارتقاء مالکیت معنوی که از طریق پروژه ها و برنامه های آموزشی و فنی از جمله پروژه تاسیس دفاتر فناوری و نوآوری (TISC ) و پروژه توانمند سازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم و طرحها و تقویت زیرساخت های مالکیت معنوی کشورمان از سوی این سازمان بین المللی قدردانی کرد.

    خدائیان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر عضویت در اکثر معاهدات موثر در حوزه ثبت و حمایت از مالکیت صنعتی، همچنین در مسیر تشریفات الحاق به موافقتنامه های وین، استراسبورگ و لیسبون نیز در سالجاری قرار گرفته است.

    معاون رئیس قوه قضائیه با اشاره سیاست های قوه قضائیه در حل و فصل اختلافات از طریق نهادهای داوری بویژه در حوزه علوم و فناوری و سایر مصادیق مالکیت های معنوی، خواستار همکاری بخش داوری و میانجیگری وایپو برای برگزاری دوره ها ی آموزشی و کمک به تقویت این نهاد در تربیت داوران متخصص در ایران شد.

    وی به همکاری های دوجانبه با کشورها از جمله دانمارک، کره جنوبی، سوئیس اشاره کرد و افزود:  ما سعی داریم با توجه به اهمیت حوزه ضمانت اجرای مالکیت معنوی، از همکاری های فنی و حقوقی وایپو برای آموزش قضات، پلیس و گمرک ایران بهره گیری کنیم.

    نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی با تأکید بر ظرفیت های جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کشورمان جهت تبدیل شدن به مرکز آموزشی یا هاب(HUB ) خاورمیانه جهت دخیل شدن در کمک های توسعه ای وایپو در منطقه، بر اجرایی شدن تفاهم نامه سه جانبه امضا شده فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک، دانشگاه تهران و سازمان جهانی مالکیت تأکید و ضرورت ارائه کمک های فنی و حقوقی وایپو را در این خصوص یادآور شد.

    خدائیان ادامه داد: در خصوص تأسیس دفاتر خارجی وایپو نیز جمهوری اسلامی ایران درخواست خود را برای دبیرخانه وایپو ارسال نموده است و ضمن درخواست تأسیس دفتر خارجی این سازمان بین المللی در ایران، اعتقاد داریم که تصمیم گیری در خصوص این دفاتر نباید بر اساس رأی گیری باشد بلکه می بایست از طریق اجماع و متناسب با ظرفیت کشورها انجام شود.

    فرانسیس گری رئیس سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه ضمن تقدیر از تلاش‌های خدائیان به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در وایپو گفت: ما برای تقویت ایران به عنوان هاب آموزشی منطقه تلاش می کنیم و مثل شما معتقدیم که تأسیس دفاتر خارجی از طریق رای گیری که برخی از کشورها به آن اشاره نمودند پیشنهاد خوبی نیست و تصمیم گیری در این خصوص می بایست از طریق اجماع انجام شود.

    پیگیری مشکلات مربوط به پرداخت هزینه های ثبت بین المللی برای متقاضیان ایرانی      

    نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی در حاشیه برگزاری مجمع عمومی وایپو، در دیدار با جان ساندژ، معاون رئیس در بخش اختراعات و فناوری سازمان جهانی مالکیت معنوی، ضمن معرفی نظام مالکیت صنعتی جمهوری اسلامی ایران و زیرساخت های ایجاد شده و موفقیت کشورمان در حوزه مالکیت صنعتی و جهش چهار پله‌ای جمهوری اسلامی ایران در شاخص نوآوری سال 2019 و تقدیر از همکاری های وایپو در اجرای موفقیت آمیز پروژه تأسیس دفاتر فناوری و نوآوری ( تیسک) در ایران، خواستار کمک این سازمان بین المللی در زمینه مشکلات پرداخت هزینه های ثبت بین المللی برای متقاضیان ایرانی با توجه به مشکلات تحریم های ناعادلانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

    وی در این دیدار که مدیر روابط بین المللی و همکاری های (PCT ) و کارشناسان ارشد بخش بین المللی نیز در آن حضور داشتند اظهار داشت: ما همچنان نیازمند آموزش های تخصصی مستمر برای کارشناسان و ذینفعان حوزه اختراعات ایران از سوی وایپو می باشیم.

    جان ساندژ معاون رئیس در بخش اختراعات و فناوری سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز ضمن اشاره به رشد قابل توجه ایران در زمینه PCT  گفت: مجمع عمومی این سازمان فرصت خوبی برای بیان مشکلات کشورها می باشد و بی شک همکاران من همه درخواست های شما را پیگیری و مشکلات مربوط به پرداخت هزینه های ثبت اختراعات بین المللی برای متقاضیان ایرانی را از تمامی بخش های مربوطه دنبال خواهند کرد.

    امضای سند همکاری دو ساله مراجع ملی مالکیت معنوی ایران و فرانسه

    در حاشیه سفر خدائیان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای شرکت در پنجاه و نهمین مجمع عمومی کشورهای عضو سازمان جهانی مالکیت معنوی که در مقر این سازمان مستقر در ژنو در حال برگزاری می باشد، سند اجرای فعالیتهای دو ساله همکاری ذیل تفاهم نامه منعقده فی مابین مؤسسه ملی مالکیت صنعتی فرانسه و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به امضا رسید.

    به موجب این سند، طرفین در حوزه های کمک به تجاری سازی مالکیت معنوی  بویژه حمایت از نشانه های جغرافیایی کالا با هدف رونق کسب و کارهای مربوط از جمله تقویت SME ها، استارت آپ ها و همچنین آشنایی ذینفعان مالکیت معنوی با حقوق مربوط با نحوه ثبت و چگونگی حمایت از دارایی های معنوی همکاری خواهند نمود.

    برگزاری سمینارهای آموزشی مشترک فی مابین دو مرجع ملی با همکاری وایپو و استفاده کارشناسان مربوط از فرصت های مطالعاتی در قالب برنامه های Summary School فرانسه، از جمله موضوعات پیش بینی شده در این سند می باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو