عصر بازار

خبر خوش از روابط ایران و افغانستان

روند بازگشت ارز از افغانستان تسهیل می‌شود

عصر اعتبار- رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: طی چند روز گذشته امکانی فراهم شده تا روند بازگشت ارز صادراتی از افغانستان به کشور تسهیل شود.

روند بازگشت ارز از افغانستان تسهیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، سیدحسین سلیمی با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز از کشور افغانستان وجود داشت، بیان کرد: طی چند روز گذشته اتفاقات خوبی در راستای بهبود روابط ایران و افغانستان رخ داده است؛ از آنجا که تجار ما برای بازگرداندن ارز صادراتی خود از افغانستان با مشکل روبه رو بودند تمهیداتی در نظر گرفته شده تا این روند تسهیل شود.

    این فعال بخش خصوصی ادامه داد: با مجوز بانک مرکزی امکانی فراهم شده تا 12 صرافی بتوانند ارز افغانی‌ها را بگیرند و وجوه حاصل از صادرات را به صورت ریال به صادرکننده ایرانی تحویل دهند؛ این اقدام خبر خوشی است که در جهت تسهیل و بهبود روابط ایران و افغانستان انجام شده، البته هنوز آمار دقیقی از نتیجه عملکرد این اقدام به دست ما نرسیده است.

    به گفته سلیمی، با توجه به اینکه طی 20سال گذشته عمده مبادلات ما با کشورهای عراق و افغانستان با ریال انجام می‌شد، قانون بازگشت ارز صادراتی می‌توانست مبادلات ما با این کشور‌ها را کاهش دهد اما خوشبختانه با امکانی که فراهم شده فعلا چند صرافی می‌توانند داد‌وستد انجام داده و به صادرکنندگان برای بازگشت ارز کمک کنند.

    وی با تاکید بر علاقه‌مندی ایران برای توسعه روابط با افغانستان درباره آینده وضعیت تجاری با این کشور گفت: طبق آخرین آمار در نیمه اول امسال بیش از یک میلیارد دلار به افغانستان صادرات داشتیم و در حال حاضر افغانستان پنجمین مقصد صادراتی مهم ایران است، بر اساس وضعیت موجود و امکانی که برای تسهیل بازگشت ارز صادراتی به وجود آمده پیش‌بینی ما این است که بتوانیم دو میلیارد دلار صادرات سال 97 را به حداقل سه میلیارد دلار تا پایان سال جاری برسانیم.

    رییس اتاق ایران و افغانستان با بیان اینکه توقع ما صادرات چهار میلیارد دلاری برای سال 98 است، خاطرنشان کرد: افعانستان یکی از کشور‌های عمده مصرف‌کننده نفت ایران است و اگرچه این روز‌ها به صادرات غیرنفتی به شدت تاکید می‌شود اما در این زمینه برای کشور افغانستان اقدام جدی صورت نگرفته و بازار این کشور فعلا دست ترکیه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی