عصر بازار

نحوه شناسایی درگاه‌های جعلی

خریداران اینترنتی مراقب فیشینگ اطلاعات کارت بانکی خود باشند

عصر اعتبار- با گسترش استفاده از خدمات درگاه‌های الکترونیکی سواستفاده از این روش نیز روند صعودی پیدا می‌کند که افراد برای جلوگیری از سرقت اطلاعاتشان باید نکات امنیتی را رعایت کنند.

خریداران اینترنتی مراقب فیشینگ اطلاعات کارت بانکی خود باشند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، باتوجه به افزایش استفاده از سایت‌های پرداخت اینترنتی راه برای سواستفاده افراد سود جو نیز هموار شده است.

    در این بین باتوجه به الکترونیکی شدن پرداخت قبوض و استفاده اغلب افراد جامعه از سایت‌های پرداخت اینترنتی مردم باید با رعایت نکات ایمنی پرداخت‌های خود را انجام دهد تا با مشکلی دراین زمینه روبرو نشوند.

    این درحالی است که سودجویان در گذر زمان با ترفند‌های پیشرفته‌ای کلاهبرداری از افراد را در پیش می‌گیرند که لازم است افراد در این زمینه آگاهی خود را بالا ببرند.

    در این میان یکی از روش‌های کلاهبرداری سایبری که در گذر زمان با افزایش پرداخت‌های اینترنتی و استفاده از درگاه‌های پرداخت الکترونیکی فیشینگ است که روز گذشته نیز در اطلاعیه از سوی بانک مرکزی در خصوص آن هشدار‌هایی داده شد.

    لازم به ذکر است که درگاه‌های جعلی پرداخت یا فیشینگ به منظور سرقت اطلاعات کارت مردم از سوی مجرمان سایبری طراحی و در اینترنت بارگذاری می‌شود.

    البته این درگاه‌های جعلی به طور حرفه‌ای طراحی می‌شود تا جای شک و شبهه‌ای برای کاربران ایجاد نکند و افرادی که در این زمینه دقت لازم را ندارند ممکن است در دام افراد سودجو قرار گیرند.

    باتوجه به اینکه افراد در پرداخت‌های اینترنتی از قبیل خرید، پرداخت قبوض و انتقال وجه شماره کارت، رمز دوم، CVV 2 و دیگر اطلاعات را وارد می‌کنند از این رو سرقت این اطلاعات از طریق درگاه‌های جعلی مورد توجه بسیاری از سودجویان قرار می‌گیرد.

    در این بین بانک‌ها و موسسات اعتباری با همکاری بانک مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری با فیشینگ از درگاه‌های پرداخت معتبر ذیل دامنه شاپرک با آدرس https://shaparak.ir استفاده می‌کنند که افراد با توجه به این دامنه می‌توانند از پرداخت امن خود اطمینان پیدا کنند.

    یکی دیگر از اقداماتی که در مدت اخیر مورد توجه قرار گرفته است استفاده از رمز‌های دوم پویاست که با استفاده از آن مجرمان سایبری حتی با سرقت اطلاعات نیز نمی‌توانند کاری از پیش ببرند به همین جهت توصیه می‌شود افراد حداقل رمز دوم پویای یکی از کارت‌های پرمصرف خود در زمینه پرداخت‌های اینترنتی را فعال کنند و در صورت نیاز فقط از همان کارت در پرداخت‌های خود استفاده کنند.

    همچنین با الکترونیکی شدن پرداخت قبوض بهتر است کاربران در مواقع ارسال کد شناسه پرداخت و شناسه قبض از سوی سازمان‌های خدماتی با وارد کردن آن در سایت و نرم افزار مربوطه و بعد از نمایش اطلاعات قبض و همخوانی آن با مشخصات اعلام شده برای پرداخت آن اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی