عصر بازار

دستمزد کارکنان دولت عربستان کاهش می یابد

عصر اعتبار- صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارش جدیدی که منتشر کرده است اعلام کرده دولت عربستان سعودی قصد دارد مبلغ دستمزد کارمندان بخش های دولتی را کاهش دهد.

دستمزد کارکنان دولت عربستان کاهش می یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، صندوق بین المللی پول (IMF) در گزارش جدیدی که منتشر کرده است اعلام کرده دولت عربستان سعودی قصد دارد مبلغ دستمزد کارمندان بخش های دولتی را کاهش دهد.

    در این گزارش همچنین آمده است بسیاری از کمک ها و یارانه هایی که برای میلیون ها خانواده عربستانی تخصیص داده شده است نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

    براساس این گزارش ، به دنبال رایزنی های صندوق بین المللی پول با دولت سعودی در اواسط سال میلادی جاری، "صورتحساب دستمزد دولت عربستان به کارمندان خود بالا است که باید دوباره مورد ارزیابی قرار گیرد و میزان حقوق آنها باید براساس فعالیت و نوع خدماتی باشد که ارائه می دهند و نباید بیشتر از حد متعارف در جهان پرداختی داشته باشند.

    صندوق بین المللی پول با اشاره به اینکه دولت باید در کنار آن برنامه های حمایتی خود را از این بخش افزایش دهد اعلام کرده است یکی از اقداماتی که دولت می تواند برای کنترل دستمزد انجام دهد جایگزینی نیروهای تازه نفس و جدید به جای نیروهای با سابقه است زیرا عملا این نیروها با توانایی بیشتر می توانند همان کارها را انجام دهند اما دستمزد دریافتی آنها پایین تر از افراد با تجربه است که این کار در کنار جوان سازی دولت صرفه جویی را نیز به همراه خواهد داشت.

    اما در کنار این باید  برنامه های کمک های اجتماعی نیز مورد بازبینی قرار می گیرد به عنوان مثال شهروندان از آموزش رایگان و مراقبت های بهداشتی رایگان باید برخوردار شوند و و برنامه های بازنشستگی و سخاوتمندانه نیز در دستور کار قرار گیردو این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که افراد 50 ساله به بالا باید بازنشست شوند.

    طبق اعلام صندوق بین المللی پول، دستمزد کارگر سعودی در بخش دولتی به طور متوسط ​​سالانه حدود 35000 دلار (ماهانه 2 هزار و 916 دلار) است  در حالی که کارگر سعودی در بخش خصوصی به طور متوسط ​​دستمزد سالانه حدود 25000 دلار را دریافت می کند.

    براساس گزارش صندوق بین المللی پول ، شغل های بیشتری باید در بخش خصوصی ایجاد شود، به خصوص که حداکثر 1 میلیون شغل در طی 5 سال آینده مورد نیاز است و عملا این تعداد شاغل در بخش دولتی قابل جذب نیست.

    این صندوق با تأکید بر لزوم تنوع بخشیدن به اقتصاد نیز اعلام کرده است وقتی فعالیت اقتصادی  به میزان زیادی به نفت وابسته باشد ، شوک های موجود در بازارهای نفت می تواند تأثیر چشمگیری بر اقتصاد بگذارد.

    در حال حاضر درآمد سالانه نفت برای هر سعودی  11 هزار دلار است و با فرض افزایش جمعیت سعودی تا سال 2030 به حدود 26 میلیون نفر درآمد نفت این کشور باید  به 5 تا 7 تریلیون دلار برسد تا این میزان درآمد ثابت باقی بماند.

    براساس داده های منتشر شده از سوی اداره کل آمار ، جمعیت عربستان سعودی در سال 2018 به 20.1 میلیون نفر رسیده است و جمعیت در سال 2030 با نرخ رشد سالانه 2 درصد به 26.3 میلیون نفر می رسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی