عصر بازار

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد

لزوم اداره مستقل بیمارستان‌های دولتی / رغبت پایین بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های دولتی

عصر اعتبار- رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حلقه وصل کننده بیمه‌های تکمیلی و توریسم سلامت به بیمارستان‌های دانشگاهی مفقود است، گفت:‌ تحقق این مساله می‌تواند ضمن تامین رضایت بیماران بیمه‌های تکمیلی، به تسریع و تقویت چرخه درمان و کاهش هزینه‌های پرداختی و بیمه‌های تکمیلی و بیماران کمک کند.

لزوم اداره مستقل بیمارستان‌های دولتی / رغبت پایین بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های دولتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر محمد آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اداره بیمارستان‌ها اصولا باید مستقل باشد، اظهار کرد:‌ بیمارستان یک سازمان مستقل با گردش مالی، منابع مالی، انسانی و فیزیکی مستقل بوده و بنابراین مدیریت آن باید برای تصمیم‌گیری همه منابع خود صاحب اختیار باشد.

    وی با بیان اینکه مدیریت بیمارستان باید جهت ارتقای کیفیت و بهره‌وری برای حال و آینده برنامه‌ریزی کند، گفت: کیفیت خدمات، ایمنی و رضایت بیمار، مدیریت مالی و مدیریت درآمد و هزینه جزو مسائلی است که باید توسط خود بیمارستان و با استقلال عمل شود، ولی این مسائل هنوز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محقق نشده است.

    وی یکی از اقدامات اساسی برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت را استقلال در اداره بیمارستان‌ها دانست و ادامه داد: مدیریت بیمارستان‌باید مستقل اما در چاچوب سیاست‌های دانشگاه و وزارت بهداشت باشد.

    عدم اجرای قانون بکارگیری ظرفیت خالی بیمارستان‌های دولتی به عنوان بخش خاص

    آقاجانی با اشاره به مباحث مطرح شده در رابطه با پذیرش بیماران بیمه‌های تکمیلی در بخشی از بیمارستان‌های دولتی، خاطرنشان کرد: به استناد مصوبه سال 96 هیات وزیران، 10 درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های دولتی، به عنوان بخش خاص، با تعرفه متفاوت و از طریق بیمه‌های تکمیلی قابل استفاده است، بنابراین این ظرفیت از سوی هیات وزیران پیش‌بینی شده و به صورت قانونی قابل اجراست.

    رغبت پایین بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های دولتی

    وی با اشاره به موانع و فراهم نبودن ساز و کارهای اجرای این قانون، تصریح کرد:‌ اولین مانع اجرای این طرح عدم همکاری بیمه‌های تکمیلی و رغبت پایین آن‌ها برای همکاری با بیمارستان‌های دولتی است.

    وی با بیان اینکه رغبت و تمایل بیشتر بیمه‌های تکمیلی به سمت و سوی بیمارستان‌های خصوصی است، اظهار کرد:‌ این در حالیست که بیمه‌های تکمیلی اصلی‌ترین مشتری خرید خدمات درمانی هستند و اگر به بیمارستان‌های دولتی رو آورده و این خدمات را خریداری کنند، زمینه و بستر مناسب سرمایه‌گذاری برای  تعریف خدمات خاص در بیمارستان‌های دولتی فراهم می‌شود. این مساله می‌تواند ضمن تامین رضایت بیماران بیمه‌های تکمیلی، به تسریع و تقویت این چرخه، کاهش هزینه‌های پرداختی و بیمه‌های تکمیلی و بیماران کمک کند.

    ارایه برجسته‌ترین خدمات در بیمارستان‌های دانشگاهی

    وی با تاکید بر اینکه اشکال اساسی، عدم اقبال بیمه‌های تکمیلی درمانی است، گفت: دلیل این عدم رغبت را باید سندیکای بیمه‌های تجاری و بیمه مرکزی بررسی کنند؛ چراکه بی‌تردید، برجسته‌ترین خدمات پزشکی تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان‌های دانشگاهی ارایه می‌شود.

    وی ادامه داد:‌ البته بیمارستان‌های خصوصی از نظر هتلینگ شرایط بهتری دارند، اما پیشرفته‌ترین خدمات تخصصی، فوق تخصصی و دشوارترین خدمات در مراکز پیشرفته دانشگاهی ارایه می‌شود. بنابراین در صورت اقبال بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های دولتی، منابع مالی برای سرمایه گذاری بیشتر و ایجاد شرایط هتلینگ در خور سلیقه بیماران بیمه تکمیلی، نیز تامین می‌شود.

     آقاجانی گفت: در صورت تحقق این مساله، در حین اینکه 90 درصد تخت‌ها به عامه مردم خدمت رسانی می‌کنند، 10 درصد نیز به بیمه‌های تکمیلی ارایه خدمت می‌کنند. با این حال متاسفانه هنوز این چرخه برقرار نشده و بیمه‌های تکمیلی همچنان از بیمارستان‌های خصوصی خرید خدمت کرده و بیمارستان‌های دانشگاهی از این منابع بیمه محرومند.

    دلایل عدم اجرای طرح "توریسم درمانی" در بیمارستان‌های دانشگاهی

    معاون درمان سابق وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت اجرای طرح "توریسم درمانی" در بیمارستان‌های دانشگاهی، اظهار کرد: ‌رونق توریسم درمانی به شرکت‌های نقل و انتقال بیمار وابسته است که این شرکت‌ها نیز بیشتر با بیمارستان‌های خصوصی ارتباط می‌گیرند.

    آقاجانی در خاتمه با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌های دولتی کشور امکانات هتلینگ را برای جذب توریسم سلامت  فراهم کرده‌اند، گفت: بخش‌های IPD یعنی بخش پذیرش بیماران بین‌الملل در بیمارستان‌های دانشگاهی و خصوصی استانداردسازی شده، ولی این فعالیت‌ها در بیمارستان‌های دولتی مورد اقبال شرکت‌های توریسم سلامت قرار نمی‌گیرند؛ به عبارت دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه بیماران خارجی را به بیمارستان دانشگاهی هدایت نمی‌کنند؛ یعنی این حلقه واسط و رابط بین بیمار و بیمارستان دانشگاهی هم در بیمه تکمیلی و  هم در بخش توریسم سلامت مفقود است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو