عصر بازار

بازگشت تسه به ۴۰ هزار تومان

نخستین پس‌لرزه‌های اصلاح وام مسکن

عصر اعتبار- در حالی که بانک عامل مسکن، اعطای وام مسکن از محل اوراق تسهیلات را به خانه های با عمر ۲۵ سال ساخت نیز تعمیم داده، نرخ اوراق تسهیلات مسکن درواکنش به این بخشنامه با اندکی افزایش مواجه شد.

نخستین پس‌لرزه‌های اصلاح وام مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از هیبنا، بانک عامل بخش مسکن هفته گذشته اعلام کرد تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات از این پس با 5 سال افزایش سن بنا از خانه های با قدمت حداکثر 20 سال ساخت، به واحدهای مسکونی تا 25 سال ساخت از زمان صدور پروانه ساختمانی نیز پرداخت خواهد شد.

    این افزایش سقف سنی بناهای مشمول دریافت وام مسکن از محل اوراق تسهیلات علاوه بر آنکه اندکی در تعداد معاملات مسکن در ماه جاری تأثیر گذاشته، بر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز تأثیر افزایشی داشته است.

    نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته های گذشته در واکنش به کاهش شدید تعداد معاملات مسکن که در آمار شهریور ماه امسال به 2 هزار و 885 فقره رسیده بود، در حال ورود به کانال 20 هزار تومانی بود و تا 33 هزار تومان نیز کاهش داشت، اما در معاملات آغازین هفته جاری و در نخستین واکنش بازار به بخشنامه جدید بانک مسکن بار دیگر روند افزایشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن به معاملات نمادهای تسه بازگشت و در رقم بالای 40 هزار تومان ثابت ماند.

    امروز هر چند که از نظر تعداد برگه های خرید و فروش شده، شاهد کاهش معاملات اوراق تسهیلات مسکن بودیم که این موضوع با توجه به اینکه به طور سنتی همه ساله در ماه های صفر (قمری) و مهر (شمسی) معاملات مسکن کاهش می یابد اما مجددا در آذرماه معاملات مسکن جان تازه ای می یابد، اتفاقی طبیعی محسوب می شود.

    امروز گرانترین برگه های تسهیلات مسکن با قیمت 41 هزار تومان به 6 نماد معاملاتی اختصاص داشت که 5 نماد آن صادره در سال گذشته بود و تنها یکی از این 6 نماد معاملاتی 41 هزار تومانی در سال جاری (تسه 9802 اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت 98) صادر شده بود.

    همچنین در معاملات امروز، شنبه 20 مهر اوراق تسهیلات مسکن، 6 نماد معاملاتی نیز در بازه 40 هزار تومانی عرضه شد هرچند که برخی دیگر از نمادهای تسه، نرخ 35 تا 39 هزار تومان را ثبت کردند.

    علی رغم آنکه در معاملات اوراق تسهیلات مسکن، همه ماهه بیشترین تعداد معاملات اوراق تسهیلات، به برگه های صادره در همان ماه اختصاص دارد، اما در معاملات شنبه 20 مهر، برگه های صادره درماه قبل(تسه 9806 برگه های صادره در مرداد امسال) بیشترین تعداد خرید و فروش را با عرضه 37 هزار و 697 برگه به خود اختصاص دادند ولی نماد صادره در ماه جاری (تسه 9807 اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه امسال) تنها 1221 ورق از آن به فروش رفت.

    بیشترین صف خرید نیز با ثبت 2267 معامله به همین نماد معاملاتی (تسه 9806 اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور امسال) اختصاص داشت که نهایتا در نرخ 40 هزار تومانی تثبیت قیمت شده و ارزش ریالی این تسه در معاملات شنبه را به 1 میلیارد و 400 میلیون تومان رساند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی