عصر بازار

عدم تغییر نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها

عصر اعتبار- بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای نرخ تسعیر ارز صورت‌های مالی ۶ ماه نخست سال جاری بانک‌ها را برابر با سال مالی ۹۷ اعلام کرد.

عدم تغییر نرخ تسعیر ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، براساس این اطلاعیه مقرر شده همچنان برای تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها در گزارشگری مالی میان دوره‌ای منتهی به شهریور 98، نرخ محاسبه شده در صورت‌های مالی در پایان سال 97 ملاک عمل باشد. بانک مرکزی در سال قبل طی ابلاغیه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده بود در صورت مالی سال 97 نرخ تسعیر دلار 7500 و نرخ تسعیر یورو 8500 تومان در نظر گرفته شود. پیش از این نرخ تسعیر دلار 4200 تومان اعلام شده بود.

    این تغییر نرخ تسعیر ارز در محاسبه سود و زیان بانک‌ها موثر است و سهامداران برخی از بانک‌های بورسی از تسعیر نرخ ارز سود بردند. اما بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود، پیش از آنکه بانک‌ها صورت‌های مالی 6 ماهه خود را منتشر کنند اعلام کرده است که نرخ تسعیر دلار و یورو معادل بخشنامه قبلی محاسبه شود. این در حالی است که پیش بینی می‌شد در اقدام بعدی، سیاست‌گذار نرخ تسعیر ارز را به نرخ نیمایی نزدیک کند. این تصمیم بانک مرکزی در مورد ثابت نگه داشتن نرخ تسعیر ارز می‌تواند در راستای اقدامات احتیاطی این بانک بوده و از متورم شدن شدید دارایی‌های نظام بانکی جلوگیری کند. زیرا آنچه در حساب و کتاب بانک‌ها قطعی است بدهی‌های آنهاست. این در حالی است که دارایی‌های بانکی از قطعیتی برخوردار نیست. این عدم قطعیت سبب می‌شود با افزایش نرخ تسعیر ارز، ناترازی صورت‌های مالی بانک‌ها بیشتر شود. در نتیجه سیاست‌گذار با ثابت نگه داشتن قیمت ارز باعث شده که دارایی نظام بانکی به شدت متورم نشود. در پایان این بخشنامه نیز آمده است: علاوه براینکه برای استخراج نرخ برابری سایر اسعار به جز دلار و یورو لازم است از نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی در تاریخ 31 شهریور 98 مندرج در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی بهره‌برداری شود، لازم است که بر حسن اجرای دقیق این بخشنامه نیز نظارت دقیقی به عمل‌ آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو