عصر بازار

دلار در بازارهای جهانی از نفس افتاد

عصر اعتبار- کمرنگ شدن امیدها به حصول توافق تجاری بین آمریکا و چین، دلار را به عقب‌نشینی وا داشت.

دلار در بازارهای جهانی از نفس افتاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با وجود آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از رسیدن به فاز نخست توافق تجاری با چین خبر داده بود، برخی از منابع خبری از آماده نبودن طرف چینی برای امضای این توافق نامه خبر دادند و این مساله باعث افزایش شک و تردید معامله گران نسبت به حصول توافق بین دو اقتصاد برتر جهان در آینده ای نزدیک شده است.

    در معاملات روز سه شنبه بازارهای ارزی، هر دلار به 1.1031 یورو رسید تا بار دیگر به قله سه هفته اخیر خود نزدیک شود. الکس استنلی، استراتژیست ارشد نرخ بهره در بانک ملی استرالیا گفت: گزارش‌های رسانه ها حاکی از تمایل چین برای یک دیدار دیگر بین مقامات عالی دو طرف در اواخر ماه جاری میلادی است چرا که به عقیده چینی ها هنوز بر سر تمامی جزئیات مورد اختلاف توافقی حاصل نشده است. برخی از فعالان بازار نگران اند که میزان نقاط مشترک بین دو طرف بیش از حد بزرگنمایی شده باشد.

    برخلاف یورو، دیگر ارز مهم اروپایی یعنی پوند پس از آن‌که گزارشاتی از احتمال کم رنگشدن توافق انگلیس با اتحادیه اروپا منتشر شد، در برابر دلار دست به عقب نشینی زد تا جایی که هر پوند با به 1.2611  دلار رسید.

    برخی از مقامات اتحادیه اروپا گفته اند که خواهان تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند چرا که زمان باقی مانده را برای رسیدن به یک توافق کافی نمی‌دانند. نخست وزیر انگلیس اما گفته است کماکان ترجیح می دهد در پایان اکتبر انگلیس را از اتحادیه ای که در سال 1973 بدان پیوست خارج کند.

    پیش‌تر بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور گفته بود انگلیس را تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر خارج خواهد کرد. مجلس این کشور شدیدا با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالف است و لایحه‌ای را در این خصوص برای الزام دولت به حصول توافق با اتحادیه اروپا پیش از ترک این اتحادیه تصویب کرده و به تایید ملکه رسانده است. هر فرانک نیز به ازای 1.0032 دلار مبادله شد.

    ارزش دلار آمریکا در برابر همتای کانادایی افزایش و در برابر همتای سنگاپوری کاهش یافت تا جایی که هر دلار آمریکا به ترتیب به ازای 1.3229 و 1.3698  دلار کانادا و سنگاپور معامله شد.

    در معاملات بازارهای ارزی جهانی، هم چنین هر دلار با فاصله گرفتن از بالاترین سطح 2.5 ماه اخیر در برابر ین به 108.3129 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا با 0.2 درصد کاهش به ازای 1.4765 دلار مبادله شد.

    شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با 0.06 درصد کاهش در مقایسه با روز قبل به  سطح 98.107 واحد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی