عصر بازار

مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد

عصر اعتبار- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس قانون جامع، مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد.

مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، وحید قبادی‌ دانا در مراسم روز جهانی نابینایان که امروز در تالار ایوان شمس برگزار شد، گفت: در حال حاضر 189 هزار فرد نابینا در کشور زندگی می ‌کنند. امروز بهانه ‌ای شد تا روز عصای سفید را گرامی بداریم. از جامعه درخواست می ‌کنم که همه افراد دارای معلولیت را ببینند؛ باید ساختمان‌ها، پارک‌ها، معابر و اماکن را طوری طراحی کنیم که آن ها هم بتوانند به راحتی زندگی کنند.
    وی افزود: سیاستگذاران و مسئولان باید به فکر ایجاد فرصت‌ های برابر برای همه افراد دارای معلولیت باشند و بتوانند نیازهای آن ها در حوزه‌ های مختلف مانند اشتغال، دسترسی، بیمه و .... را فراهم کنند. در حال حاضر نابینایان جزو گروه ‌هایی هستند که درصد بالایی از آن ها تحصیل کرده ‌اند؛ به طوری که در کنکور امسال از میان 33 پذیرفته‌ شده معلول، 14 نفر نابینا بودند.
    رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در قانون حمایت از حقوق معلولان عنوان شده که 30 درصد از اپراتورهای تلفن باید از افراد نابینا انتخاب شوند، افزود: این شغل سنتی و قدیمی بوده و امروزه توانایی ‌های نابینایان فراتر از این است، چرا که بسیاری از آن ها تحصیلکرده و دارای توانمندی ‌های مختلف هستند.
    قبادی دانا به تفاهمنامه ‌ای که قرار است امروز با معاونت تعاون وزارت رفاه منعقد شود اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهمنامه ایجاد تعاونی‌ ها برای نابینایان، توسعه و گسترش تعاونی‌های موجود و ساماندهی و سازماندهی آن ها انجام می شود و باید شرایطی را فراهم کنیم که یک فرد معلول بتواند زندگی مستقلی در درون خانواده داشته باشد.
    وی تصریح کرد: براساس قانون جامع، مستمری معلولان باید معادل حداقل حقوق باشد، در حالی‌ که هم‌ اکنون تا رسیدن به این مبلغ فاصله داریم و چه کنیم که دستمان خالی است. مشکلات آنقدر زیاد است که هزینه‌ها دست ما را بسته است.
    رئیس سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: برای اجرایی شدن قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در شرایط فعلی 22 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، در حالی‌ که نمایندگان مجلس با 1100 میلیارد تومان موافقت کرده‌ اند و این حدود یک بیستم آن چیزی است که باید اختصاص پیدا کند. تا امروز مبلغی از این اعتبار تخصیص پیدا نکرده و ما پیگیری‌های بسیاری را انجام دادیم. قرار شد سازمان برنامه و بودجه تا پایان ماه اعتباری تخصیص دهد.
    قبادی ‌دانا به نقش مهم پیشگیری از معلولیت‌ ها اشاره کرد و گفت: امروز 80 درصد از مسائلی که باعث بروز نابینایی و کم ‌بینایی می ‌شود، قابل پیشگیری است و 90 درصد معلولیت‌ ها در کشورهای در حال توسعه رخ می ‌دهد. هم‌اکنون 252 میلیون نفر در جهان دچار مشکلات بینایی هستند که 36 میلیون آن ها کاملاً نابینا هستند. از این تعداد 189 هزار نفر در کشور ما زندگی می ‌کنند.
    وی در خصوص برنامه غربالگری بینایی گفت: 15 سال است که بهزیستی این برنامه را در دستور کار خود دارد. سال گذشته سه میلیون و 50 هزار کودک مورد معاینه چشم قرار گرفتند که مشخص شد 196 هزار کودک دچار مشکل هستند و به چشم پزشک ارجاع داده شده‌اند. در نهایت 3220 نفر آن ها مشکل بینایی داشتند و 64 نفر دچار عیوب انکساری چشم بودند.
    رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از میان یک میلیون و 450 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، 100 هزار نفر چند معلولیتی هستند که شرایط زندگی برای آن ها سخت‌ تر است و ما این افراد را در اولویت قرار داده ‌ایم.
    قبادی دانا تصریح کرد: 14 هزار خانواده دارای دو معلول شناسایی شده‌اند که مسکن 6000 نفر در مرحله اول، احداث شده و صاحب خانه شده ‌اند و 6000 نفر نیز در اولویت بعدی قرار دارند که مسکن آن ها در حال ساخت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو