عصر بازار

پرداخت تسهیلات به زنان روستایی و عشایری

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سازمان امور عشایر کشور با بیان نتایج پروژه صندوق‌های خرد محلی در روستاها، گفت: یکی از نتایج ارزشمند صندوق خرد محلی، شبکه‌سازی صندوق است که با این اتفاق زنان روستایی به عنوان سهامدار شناخته می‌شوند و وام دادن به آنها از نظر قانونی هیچ مشکلی ندارد.

پرداخت تسهیلات به زنان روستایی و عشایری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، فخرالسادات بنی‌هاشم در همایش ملی زنان روستایی و عشایر، بیان کرد: معاونت امور زنان و خانواده به عنوان متولی حمایت از زنان روستایی و عشایری، در سال‌های گذشته در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی امضا و اجرا کرده که یکی از آن‌ها ترویج تولید محصولات استاندارد و گواهی شده است.

     وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت امور زنان و خانواده و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضا رسیده است، گفت: ارزیابی ما از این تفاهم‌نامه این است که فرهنگ تولید محصول استاندارد نهادینه و وارد زندگی مردم روستایی و عشایری شود.

    مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در سازمان امور عشایر کشور پیام اصلی همایش را، حمایت و پشتیبانی از زنان روستایی و عشایری برای ارتقای توانمندی‌های آن‌ها دانست و افزود: مخاطبان همایش زنان روستایی و عشایر؛ سیاستمداران، برنامه‌ریزان و درواقع حکمرانان هستند تا با تلاش آنان، زنان روستایی به خدمات آموزشی_بهداشتی، منابع مالی، بازار و مراکز عرضه و فروش محصولات‌شان دسترسی پیدا کنند.

    وی ادامه داد: اکنون زمان آن است که برنامه‌ریزان، برنامه‌ها را به سمتی هدایت کنند تا راه دسترسی زنان روستایی به خدمات تسهیل شود که این امر با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌های اجرایی میسر خواهد شد و این همکاری در کشور ما شروع شده که دستاوردهای بسیار ارزشمندی خواهد داشت.

    11 درصد از نیروهای کار بخش کشاورزی زنان روستایی و عشایر هستند

    همچنین در این همایش رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در ایران 11 درصد از بهره‌برداران و نیروی کار بخش کشاورزی را،  زنان روستایی و عشایر و در جهان 40 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

    کاظم خاوازی بیان کرد: در بخش توانمندسازی زنان روستایی، آموزش زنان روستایی و تامین منابع مالی برای آنها مهم است که در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی، تشکیل صندوق‌های خرد زنان را هدف قرار داد و به وسیله این صندوق‌ها یکسری از منابع از طریق خود روستاییان  و بخشی دیگر هم از طریق صندوق حمایت از بخش کشاورزی تامین می‌شود.

    وی ادامه داد: به کمک صندوق کارآفرینی امید معادل 18 هزار صندوق خرد ایجاد شد و از این تعداد هم‌اکنون 3 هزار و 200 صندوق خرد در روستاهای مختلف فعال هستند که موجب ایحاد مشاغل بسیار متنوع، توانمندسازی زنان روستایی و عشایری و رونق تولید خواهند شد.

    خاوازی با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات به افرادی است که آموزش‌های لازم را دیده باشند، افزود: وزارت جهاد کشاورزی 3 هزار نفر مربی را برای آموزش زنان روستایی و عشایری عازم روستاها کرده است که  50 هزار نفر زن روستایی را آموزش داده‌اند.

    وی در پایان اظهار کرد: عضوگیری صندوق‌های خرد در روستاها متفاوت است و به طور میانیگن هر صندوق 30 نفر عضو می‌گیرد.

     امروز (سه‌شنبه 23 مهرماه) همایش ملی زنان روستایی و عشایری به مناسبت روز جهانی زنان روستایی، با حضور علی ربیعی (سخنگوی دولت)، معصومه ابتکار (معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری) و عبدالمهدی بخشنده (معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی) برگزار شد.

    در این همایش از تندیس صندوق خرد محلی، رونمایی و تفاهم‌نامه ایجاد صندوق خرد محلی برای حمایت از زنان روستایی و عشایری به وسیله مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و معاون وزیر کشاورزی امضا شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی