عصر بازار

کسری بودجه آمریکا به یک تریلیون دلار نزدیک شد

عصر اعتبار- برای نخستین بار از دهه ۱۹۸۰، کسری بودجه آمریکا برای چهارمین سال متوالی افزایش یافت.

کسری بودجه آمریکا به یک تریلیون دلار نزدیک شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در سال مالی 2019 کسری بودجه دولت امریکا به دلیل افزایش مخارج دولتی به 984 میلیارد دلار رسیده است که بالاترین سطح هفت سال اخیر نیز محسوب می شود. این برای نخستین بار از دهه 1980 تاکنون است که برای چهارمین سال متوالی کسری بودجه روندی صعودی داشته است. این کسری بودجه معادل 4.6 درصد از کل حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا است.

    کسری بودجه آمریکا در سال 2009 با رسیدن به 1.4 میلیارد دلار رکوردشکنی کرده بود. دولت اوباما در پایان دوره خود به کسری بودجه 585 میلیارد دلاری رسیده بود که یکی از پایین ترین ارقام ثبت شده در طول قرن بیست و یکم محسوب می شود. برخلاف اوباما، دوران ریاست جمهوری ترامپ شاهد افزایش پی در پی کسری بودجه بوده است.

    به عقیده کارشناسان، لایحه کاهش مالیاتی یکی از اصلی ترین دلایل افزایش کسری بودجه دولت بوده است. دولت ترامپ سعی کرده کاهش درآمدهای مالیاتی را با افزایش تعرفه های تجاری جبران کند اما این اقدام با پاسخ متقابل کشورهای دیگر روبرو شده است.

    بیل هاگلند - مشاور موسسه " بیپارتیزان پلیسی سنتر" - گفت: دولت ترامپ دولتی بود که با وعده کاهش کسری بودجه روی کار آمد اما شاهدیم که کسری بودجه به طرز آشکاری رشد داشته است در حالی که به طور معمول شاهد کاهش کسری بودجه در زمان رشد اقتصادی بوده ایم.

    در ماه سپتامبر دولت آمریکا 83 میلیارد دلار مازاد بودجه داشته که 31 درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای مدت مشابه سال گذشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی