عصر بازار

جریان سفته‌بازی بر بازار سرمایه غالب شده است

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در حال حاضر جریان سفته بازی بر بازار سرمایه غالب شده است و در این شرایط بهتر است که متقاضیان در این بازار سرمایه گذاری کنند و نه نوسان‌گیری، چون افرادی که به قصد نوسان گیری وارد بازار سرمایه شده‌اند نمی‌توانند موفق باشند.

جریان سفته‌بازی بر بازار سرمایه غالب شده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حمید میرمعینی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو اظهار داشت: بحث تغییرات قیمتی در بازار سرمایه همیشه وجود داشته و از این پس هم ادامه خواهد داشت اما اینکه جریان آن ریزشی باشد یا رشد، به این بستگی دارد که چه اطلاعات و اخباری در آینده منتشر می‌شود و می‌توان بر اساس آن برآورد کرد. بنابراین باید منتظر رویدادهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه باشیم.

    وی افزود: مقداری از فشار فروش‌های دو هفته گذشته در بازار کاسته شده و بازار باز هم منتظر اخبار و اطلاعات جدید است و در شرایط حاضر بورس به نقطه‌ای رسیده است که به کوچک‌ترین اخبار سیاسی و اقتصادی واکنش نشان ‌می‌دهد.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره اثرگذاری تنش در کشورهای همسایه بر بورس ایران گفت: فعلا وضعیت کشورهای منطقه مانند عراق و لبنان در وضعیت بازار سرمایه کشورمان مولفه تاثیرگذاری محسوب نمی‌شوند مگر اینکه ایران هم درگیر این تنش شود و بستگی به موضع گیری‌های کشورمان در این رابطه دارد.

    میرمعینی با اشاره به انتشار اخبار و اطلاعاتی که می‌تواند بازار سرمایه کشورمان را تحت تاثیر قرار دهد،‌ ادامه داد: اخبار تاثیرگذار در بازار سرمایه می‌تواند اخبار مرتبط با نوسانات قیمتی کالاهای جهانی باشد و اگر قیمت کالاهای جهانی افزایش یابد، می‌تواند خبر خوبی برای شرکت‌های صادراتی باشد.

    وی افزود: همچنین اخبار سیاسی داخلی و بین المللی می‌تواند در بازار سرمایه اثرگذار باشد. سومین مولفه تاثیرگذار می‌تواند اخبار و اطلاعات مرتبط با مباحث سیاست گذاری‌های اقتصادی دولت در حوزه‌های پولی و مالی باشد.   

    این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار در هفته پُر تعطیل گذشته گفت: در هفته‌ای که گذشت علی رغم اینکه شاخص مثبت بود اما معاملات پرحجم و پرگردشی انجام نشد البته فشار عرضه هم زیاد نبود و از سوی دیگر شاهد تقاضای قابل توجهی نبودیم و تقاضاها جنبه حمایتی داشتند و نه جنبه سرمایه گذاری.

    میرمعینی با تاکید بر اینکه ریزش‌های اخیر  کلیت را بازار تحت تاثیر قرار دادند و تر و خشک با هم افت داشتند، اظهار داشت:حتی شرکت‌های ارزنده هم که رشد پرشتابی نداشتند تحت تاثیر این شرایط بازار قرار گرفتند و این افت هر چند کم شامل حال آنها هم شد.

    وی ادامه داد: سهامی که رشد پرشتابی داشتند و رشد قیمت این شرکت‌ها با منطق کارشناسی و بنیادی همخوانی نداشت دچار افت بیشتری شدند و از اضافه ارزش شرکت‌هایی که رشد حباب گونه داشتند کاسته شد هر چند که معتقدم هنوز از سهام برخی از شرکت‌ها جا برای افت دارند. از طرفی هم شرکت‌های ارزنده و ارزشی در بازار سرمایه حضور دارند که نگران افت قیمت سهام آنها نیستیم.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌هایی که رشد پرشتاب داشتند عمدتا با فشار نقدینگی به این نقطه رسیده بودند و به لحاظ تحلیلی شاید رشد منطقی نداشتند و با جریان دلالی و سفته بازی به این رشد قابل توجه رسیدند، گفت: افرادی هم که وارد این شرکت‌ها شدند تحت تاثیر جو و رفتارهای هیجانی بودند.

    وی تاکید کرد: به افرادی که تازه کار هستند توصیه می‌شود که از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد بازار سرمایه شوند یا با مشاوره افراد خبره سهام کم‌ریسک را انتخاب کنند تا اینکه سهام پربازده.

    میرمعینی ادامه داد: در حال حاضر جریان سفته بازی بر بازار سرمایه غالب شده است و در این شرایط بهتر است که متقاضیان در این بازار سرمایه گذاری کنند و نه نوسان‌گیری. افرادی که به قصد نوسان گیری وارد بازار سرمایه شده‌اند نمی‌توانند موفق باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی