عصر بازار

پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال:

آیا رمزارزها قفل نقل و انتقال پول نفت را باز می‌کنند؟

عصر اعتبار- یک پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال گفت: رمزارزها کلاس جدیدی از دارایی هستند که در سطوح کوچک و متوسط می‌توان از آنها استفاده کرد ولی عمق بازار هنوز برای مبادلات نفتی آنقدر بالغ نشده است.

آیا رمزارزها قفل نقل و انتقال پول نفت را باز می‌کنند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، عباس آشتیانی درباره امکان استفاده از رمزارزها برای نقل و انتقالات پول نفت در شرایط تحریم اظهار داشت: رمزارزها به عنوان کلاس جدیدی از دارایی توانستند خودشان را معرفی کنند و مبتنی بر فناوری بلاکچین و یا زنجیره بلوک هستند. این دارای‌ها مثل بیت کوین و لایت‌کوین مقبولیت جهانی دارند و اگر طرفین دو معامله بپذیرند برای پرداخت و انتقال ارز‌ش‌ از طریق این رمزارزهای جهان شمول مثل بیت‌کوین استفاده کنند، این کار شدنی است و به شرایط تبادلی دو طرف کمک می‌کند. در کل رمزارزها برای از بین بردن تحریم‌ها، کنترل‌های بی‌جهت و نابجایی که نهادهای واسطه در ابزار انتقال ارزش اعمال می‌کردند، بوجود آمده‌اند.

    وی با بیان اینکه حجم مارکت و عمق بازار رمزارزها در حال حاضر آنقدر زیاد نیست که بتوانند برای تبادلات نفتی مورد استفاده قرار گیرند، افزود: چون در حال حاضر حجم بازار 220 میلیارد دلار است و فعلا کفاف تبادلات نفتی و اینکه بتواند به ارز رایج یک کشور تبدیل شود، را نمی‌دهد، ولی از لحاظ کاربردی و عملیاتی امکانپذیر است و در صورت تمایل دو طرف برای پرداخت ارزش یک معامله می‌توان از رمزارزها استفاده کرد اما مسئله این است که یک وجهه از تحریم کشور خرید و فروش نفت است نه انتقال پول.

    این پژوهشگر حوزه ارزهای دیجیتال با بیان اینکه در حال حاضر حجم تبادلات بیت کوین در ایران روزانه 20 میلیون دلار است، خاطرنشان کرد: رمزارزها کلاس جدیدی از دارایی هستند که در سطوح کوچک و متوسط می‌توان از آنها استفاده کرد ولی عمق بازار هنوز برای مبادلات نفتی آنقدر بالغ نشده و کوچک است، اما اگر حجم بیشتر شود مناسب خواهد بود.

    وی درباره امکان رصد انتقال پول از مسیر رمزارزها ادامه داد: امکان دیدن جابجایی تراکنش وجود دارد، اما مبدا و مقصد آن قابل ردیابی و رصد شدن نیست، مثلا چندی پیش یک میلیارد دلار بیت کوین با کارمزد 4 دلار در کمتر از 10 دقیقه جابجا شد بدون اینکه کسی از مسیر مطلع باشد.

    آشتیانی درباره میزان هزینه نقل و انتقال از طریق رمزارزها گفت: تراکنش رمزارزها فارغ از میزان بیت‌کوینی که انتقال داده می‌شود حدود 30 تا 40 هزار تومان( 3 تا 4 دلار) هزینه دارد. در سیستم‌های سنتی هزینه تراکنش بسته به میزان تراکنش داشته و به صورت درصد است یعنی اگر یک میلیون دلار ارسال می‌شود باید برای سوئیچ کردن به صورت درصد کارمزد داده شود در حالی که در بیت‌کوین چه یک دلار و چه هزاران میلیارد دلار جابجا شود، هزینه تراکنش ثابت است.

    وی یادآور شد: تراکنش بیت‌کوین کم‌هزینه است، تعطیلی و محدودیت جغرافیایی ندارد اما تبدیل بیت‌کوین به دلار و ریال و یا کشور مبدا و مقصد حاشیه‌ای از سود دارد که صرافی‌ها دریافت می‌کنند. این عدد به صورت شناور بین 2 تا 6 درصد است و در روش‌های حال حاضر جهت انتقال پول برای تجار ایرانی گاها شاهد کاهش ارزش به عنوان کارمزد بین 20 تا 30 درصد هم هستیم پس در مقیاس تجارت متوسط و کوچک اگر دو طرف رضایت داشته باشند که با بیت‌کوین مبادلات را انجام دهند برای کل پروسه حدود 5 درصد افزایش هزینه خواهد داشت. در حالی که با روش‌های سنتی در همین مقیاس به خاطر تحریم‌ها گاه تا 20 درصد هزینه‌ها بالا رفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی