عصر بازار

معاون وزیر کار اعلام کرد

اشکالات سامانه روابط کار در حال برطرف شدن است

عصر اعتبار- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذاری اجرای طرح سامانه روابط کار به دفاتر پیشخوان را مصوبه دولت دانست و از کارگران و کارفرمایان خواست که برای بهره‌مندی از خدمات سامانه به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

اشکالات سامانه روابط کار در حال برطرف شدن است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حاتم شاکرمی  با اشاره به راه اندازی سامانه روابط کار درباره اجبار برخی ادارات کل به ارائه خدمات به شرط ثبت نام کارگران در دفاتر پیشخوان گفت: ما ارائه خدمات به جامعه هدف اعم از کارگری و کارفرمایی از طریق سامانه را اجباری نکردیم ولی به دلیل آنکه بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم یکی از الزامات اجرا این است که کارگر و کارفرما برای یکبار به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و آنجا احراز هویت شوند.

    زیرمجموعه‌های سامانه در حال اخذ مجوز از دستگاه‌ها

    وی افزود: سامانه جامع روابط کار یک طرح ملی است که بیش از 48 زیرسامانه دارد و چون هر زیرسامانه‌ای که در آن تعریف کردیم باید از دستگاه‌های امنیت اطلاعات نهاد ریاست جمهوری اخذ مجوز کنیم لذا کارگر و کارفرما حتما باید یکبار در این سامانه احراز هویت شوند تا اطلاعاتی که در این خصوص ثبت می‌شود امنیت لازم را داشته باشد.

    به گفته معاون روابط کار وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، زیرمجموعه‌های این سامانه بسیار پیشرفته است و تا کنون 18 زیرسامانه تعریف و تست شده و به مرحله اجرا رسیده است. برخی از زیرسامانه‌ها نیز در مرحله اخذ مجوز از دستگاه‌های نظارتی مربوطه قرار دارند.

    تشکیل کمیته مدیریت پروژه جهت نظارت و رفع نواقص

    شاکرمی ادامه داد: یکی از الزامات بهره‌مندی جامعه کارگری و کارفرمایی از این سامانه این است که احراز هویت برای یکبار با مراجعه به دفاتر پیشخوان صورت گیرد تا اگر کارگری در گوشه‌ای از کشور مثلا سیستان و بلوچستان احراز هویت شد و خواست در تبریز دادخواست شکایت خود را مطرح کند، دیگر نیازی به فتوکپی شناسنامه یا مدارک هویتی نداشته باشد و بتواند به راحتی از خدمات سامانه استفاده کند.

    وی درباره وجود برخی ایرادات در سامانه و رفع آنها قبل از اعلام سراسری طرح توضیح داد: ما کار را در ابتدا با دو سامانه شروع کردیم و در چند استان به شکل آزمایشی به اجرا درآوردیم و به تدریج آن را گسترش دادیم. اگر منصفانه نگاه کنیم با توجه به آنکه طرح یک طرح بزرگ و ملی است وجود برخی ایرادات و نواقص در ابتدای امر طبیعی است به همین منظور کمیته‌ای تحت عنوان" کمیته مدیریت پروژه "جهت نظارت و رفع نواقص طرح تشکیل دادیم که در این کمیته اشکالات در حال برطرف شدن است.

    به گفته معاون وزیر کار، بازیابی رمز عبور و تعریف قسمتی برای این منظور باید توسط دفاتر پیشخوان که کار ثبت نام را انجام می‌دهند، صورت بگیرد.

    واگذاری سامانه روابط کار به دفاتر پیشخوان مصوبه دولت است

    شاکرمی در پاسخ به این پرسش که چرا از ظرفیت کاریابیها برای اجرای سامانه روابط کار استفاده نشد؟ گفت:با توجه به آنکه اجرای این طرح قانون مجلس است و مصوبه دولت است و در مصوبه دولت به ما تکلیف شده که این کار از طریق دفاتر پیشخوان انجام شود، لذا نتوانستیم کار را به کاریابی‌ها واگذار کنیم.ضمن اینکه بیش از 600 دفتر پیشخوان در سراسر کشور داریم که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد لذا با در نظر گرفتن تعداد دفاتر پیشخوان و تکلیفی که مصوبه هیات دولت به ما کرده کار را از طریق دفاتر پیشخوان دنبال کردیم.

     سامانه جامع روابط کار با هدف شفاف‌سازی و ساماندهی اطلاعات در حوزه روابط کار راه اندازی شده که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها،‌ آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، شوراهای سازش و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.پیش از این کاریابی‌ها آمادگی خود را برای اجرای طرح سامانه روابط کار و احراز هویت رایگان کارگران و کارفرمایان اعلام کرده بودند.عدم تعریف برخی زیرمجموعه‌های سامانه نظیر درخواست بیمه بیکاری و عدم امکان بازیابی رمز عبور از جمله ایراداتی بود که از سوی ثبت‌نام کنندگان در سامانه گزارش شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی