عصر بازار

مجوز کسب و کار آنلاین در صنعت طلا و جواهر صادر نکردیم

عصر اعتبار- رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران اعلام کرد: ما مجوز کسب و کار آنلاین به هیچ واحدی ندادیم و تنها ۵ فرد حقیقی از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی پروانه کسب دارند.

مجوز کسب و کار آنلاین در صنعت طلا و جواهر صادر نکردیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، ابراهیم محمدولی صبح امروز در نشست خبری این اتحادیه درباره مشکلات ‌موانع پیش روی صنعت طلا ‌جواهر کشور، اظهار داشت: صنعت طلا و جواهر چند سالی است که دچار موانع و ایرادهایی شده که نبود این ماده و تبصره ها جز مانعی برای صنعت طلا و جواهر آورده دیگری نداشته است.

    وی افزود: صنعت طلا و جواهر در بحث اشتغال زایی، ارز آوری، صادرات و... توانایی خوبی دارد، اما این موانع موجب رکودی در بخش تولید شده است. رییس فروشندگان و سازندگان اتحادیه طلا و جواهر تهران، گفت: یکی از عمده ترین موارد بحث مالیات ارزش افزوده است و از دوره قبلی مجلس شورای اسلامی این موضوع مطرح شده، اما همچنان با وجود مذاکرات و جلسات متعدد بلاتکلیف است و اینکه چرا نمایندگان به نتیجه نرسیده اند، باید از خود آنها سوال کرد زیرا اشراف کامل به مشکلات و شرایط دارند.

    محمدولی ادامه داد: فعالان صنعت طلا و جواهر لحظه ای فعالیت می کنند زیرا فلز طلا دچار نوسانات و تغییرات می شود چرا باید این همه سردرگمی وجود داشته باشد؟ فعالی که باید با انبوهی از موانع و کاغذبازی مواجه باشد. در صنعت طلا بازار و مدل ها زمان و محدودیت دارد، اما این موانع موجب سنگ اندازی و ضرر این صنعت است.

    وی ادامه داد: اینگونه رفتارها جز ایجاد مشکل برای این صنعت عایدی دیگری ندارد. البته تشکر می‌کنم از سازمان صمت که در یک سال گذشته همکاری و همراهی خوبی با این صنعت داشته اند، اما هنوز انتظارات این صنعت برآورده نشده است.

    به گفته وی، در بحث واردات مواد اولیه نیز موانعی وجود داشته که قول رفع آنها داده شده است. محمدولی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا، درباره خرید و فروش آنلاین در فضای مجازی، گفت: ما مجوز کسب و کار آنلاین به هیچ واحدی ندادیم و تنها 5 فرد حقیقی از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی پروانه کسب دارند و تنها یک نفر از آنها پروانه کسب از اتحادیه طلا و جواهر دارد.

    محمد کشتی آرای، نایب رییس این اتحادیه نیز در این نشست درباره فروش طلا با عیار پایین، گفت: تا این لحظه مجوزی برای طلا پایین تر از عیار استاندارد صادر نشده جز برای صادرات و تنها امکان فروش طلا 18 عیار، وجود دارد.

    وی درباره آخرین قیمت ها در بازار طلا و سکه، گفت: در حال حاضر قیمت هر انس طلا یک هزار و 463 دلار، سکه 3 میلیون و 980 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون تومان و نیم سکه 2 میلیون و  80 هزار تومان معامله می شود.

    به گفته وی، ربع سکه یک میلیون و 280 هزار تومان و هر مثقال طلا 18 عیار 407 هزار و 500 تومان قیمت گذرای شده است. همچنین مسعود یزدانی، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در ادامه این نشست، گفت: مشکلات صنعت طلا و جواهر متعدد است، اما موضوع مهم بحث ارزش افزوده است که این‌ مسئله مهم رقابت صنعت طلا و جواهر را با مشکلاتی مواجه کرده است.

    وی ادامه داد: ایران جز چند کشور تولیدکننده طلا و جواهر در دنیا است، اما موانع و کاغذبازی ها مشکلات متعددی را برای این صنف ایجاد کرده است. یزدانی با اشاره به اینکه در شرایطی که درآمدهای نفتی کشور با مشکل مواجه است، به طور حتم صنعت طلا و جواهر ارز آوری قابل توجه برای کشور خواهد داشت، گفت: ما از بانک‌ مرکزی، وزارت صمت و سایر سازمان های ذیربط تقاضای حمایت بیشتر از این صنعت داریم، زیرا تولیدکنندگان‌ ما از توانایی بالایی برخوردار هستند. صادرات یک کیلو طلا 15 درصد ارزش افزوده دارد.

    به گفته این عضو اتحادیه طلا و جواهر، مواردی از تخلف و قاچاق سکه دیده گزارش شده و پرونده آنها نیز در جریان رسیدگی و لیست این موارد به مراجع قضایی ارائه شده است. یزدانی از مردم تقاضا کرد تا از واحدهای صنفی که پروانه دارند سکه هولوگرام دار خرید کنند. همچنین خرید و فروش طلا دست دوم نیز ممنوع است و از هموطنان تقاضا دارم از خرید طلا دست دوم خودداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی