عصر بازار

توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی انجام شد؛

پرداخت خسارت به بیش از ۳ هزار موتورسوار زیان‌دیده

عصر اعتبار- صندوق تامین خسارت‌های بدنی از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا روز یازدهم آبان‌ماه در مجموع به ۳هزار و ۳۲۲ موتورسوار زیان دیده در تصادفات رانندگی خسارت پرداخت کرده است.

پرداخت خسارت به بیش از ۳ هزار موتورسوار زیان‌دیده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، یکی از وظایف صندوق تامین خسارت‌های بدنی حمایت از زیان‌دیدگانی است که به علت حوادث تحت پوشش، دچار خسارت بدنی شوند ولی بیمه‌گران تعهدی در جبران خسارت ندارند یا قادر به انجام تعهدات خود نیستند.

    این صندوق در موارد ذیل اقدام به پرداخت خسارت بدنی به اشخاص ثالث زیان‌دیده در حوادث رانندگی می کند:

    1- فقدان یا انقضاء بیمه نامه مسبب حادثه

    2- بطلان قرارداد بیمه (بطلان قرارداد بیمه‌نامه به مواردی است که عقد بیمه فاقد یکی از شرایط اصلی صحت معامله باشد یا طبق قانون بیمه به لحاظ اظهارات خلاف واقع بیمه گذار در زمان عقد قرارداد بیمه و…)

    3-تعلیق تامین بیمه‌گر (نوعی ضمانت اجرایی مالی، قراردادی یا قانونی است که نسبت به بعضی از بیمه‌گذاران متخلف اعمال می شود مانند پرداخت نکردن حق بیمه که قرارداد بیمه ازبین نمی‌رود و بیمه‌گذار مدیون حق بیمه است اما شروع تامین بیمه‌گر منوط به پرداخت حق بیمه مقرر است. تعهد بیمه‌گر با دریافت حق بیمه قوت اجرایی پیدا می‌کند. بیمه‌گذار در زمان تعلیق تعهدی نسبت به جبران خسارت نخواهد داشت.)

    4- فرار کردن مسئول حادثه

    5- شناخته نشدن مسئول حادثه

    6- ورشکستگی بیمه گر

    7-  خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه نامه (مانند پرداخت مابه التفاوت خسارت بدنی سر نشینان بیش از ظرفیت مجاز وسیله نقلیه)

    براساس آماری که در اختیار ایبِنا قرار گرفته است، صندوق تامین خسارت‌های بدنی از ابتدای سال 1398 تا روز یازدهم آبان‌ماه در مجموع زیان 3هزار و 322 موتورسوار را در جریان تصادفات رانندگی جبران کرده است.

    این خسارت به افرادی پرداخت شده که به طور معمول راننده مقصر حادثه یا فاقد بیمه‌نامه بوده یا از صحنه تصادف فرار کرده است.

    براین اساس بالاترین آمار زیان دیدگان موتورسوار مربوط به استان تهران با 753 مورد می‌شود که فاصله معناداری با سایر استان‌ها دارد. در ادامه این فهرست استان اصفهان با 349 و استان فارس با 307 مورد موتورسوار زیان‌دیده در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

    در انتهای این فهرست نیز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 13، ایلام با 11 و اردبیل با 10 مورد قرار دارند.

    همچنین در آمار ارائه شده توسط صندوق تامین خسارت های بدنی، استان محل زیان دیده هفت موتورسوار ثبت نشده است.

    جبران خسارت 2هزار و 500 موتورسوار مقصر

    از سوی دیگر این صندوق در مدت زمان مورد گزارش خسارت وارد شده از سوی 2هزار و 595 موتورسوار مقصر در تصادفات رانندگی را جبران کرده است.

    در این بخش نیز بالاترین آمار با 407 مورد به استان تهران تعلق دارد. بعد از تهران، استان‌های اصفهان با 252 مورد و فارس با 239 مورد در رده های بعدی قرار دارند.

    سه استانی که کمترین آمار مقصران موتورسوار را در مدت زمان مشابه داشته‌اند نیز مربوط به استان‌های خراسان جنوبی با 11، کهگیلویه و بویر احمد با 10 و ایلام با 8 مورد بوده‌اند.

    با این حال در 57 مورد از تصادفاتی که موتورسیکلت مقصر بوده، استان محل حادثه ذکر نشده است.

    این افراد موتورسورانی بوده‌اند که فاقد بیمه‌نامه بوده و باید به زندان می‌رفتند اما جبران خسارت از سوی صندوق تامین خسارت‌های بدنی باعث شده تا از زندانی شدن این افراد جلوگیری شود. البته براساس قانون این افراد باید خسارت پرداخت شده را به صندوق تامین خسارت‌های بدنی بازگردانند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی