عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گام مقدماتی برای افزایش سرمایه بانک‌هاست

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: تجدید ارزیابی بانک‌ها در شرایط فعلی اقدام مناسبی برای افزایش سرمایه آنهاست است زیرا ارزش اموال بانک‌ها به نسبت سال‌های قبل به شدت افزایش یافته است.

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، گام مقدماتی برای افزایش سرمایه بانک‌هاست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پور بیگلری با بیان اینکه بانک‌ها می‌توانند با ابزار تجدید ارزیابی دارایی‌های خود به افزایش سرمایه‌شان در مسیر خدمات‌دهی بهتر به مشتریان اقدام کنند، افزود: در این خصوص لازم است بانک‌ها توجه به این مهم داشته باشند که دارایی‌هایی‌که در شُرف فروش هستند، نمی‌تواند در این لیست به عنوان منابع بلند مدت لحاظ شود.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه دارایی‌های بانک‌ها عمدتا به پشتوانه پول سپرده‌گذار خریداری شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه به طور متوسط سهم ناچیزی از منابع بانک‌ها از محل وجوه صاحبان سرمایه تامین شده، ثبت اضافه ارزش ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها که متعلق به عمده سپرده گذاران است در سرمایه بانک‌ها صحیح نیست.

    حسن پور بیگلری با بیان اینکه بانک‌ها باید روش‌های دیگری را نیز در خصوص افزایش دارایی‌های خود مدنظر قرار دهند، گفت: گزینه مهمی که پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید مدنظر باشد بحث فروش اموال مازاد و خروج از بنگاهداری در این حوزه است.

    وی ادامه داد: استفاد از تجربیات بانک‌ها در کشورهای پیشرفته می‌تواند مسیر رشد شبکه بانکی در کشور ما را نیز هموار کند.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش سرمایه از همه محل‌های قانونی امکان پذیر است، گفت: بانک‌ها از محل‌های دیگر از جمله مطالبات، سود انباشته و آورده نقدی وحتی  تسعیر نرخ ارز نیز می‌توانند افزایش سرمایه بدهند که استفاده از این روش‌ها بسته به شرایط مختلف باید در دستور کار قرار بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی