عصر بازار

هزینه آزمایش‌های ایدز تحت پوشش بیمه سلامت است

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه آزمایش اختصاصی بیماران مبتلا به ایدز در تعهد این سازمان است، گفت: در سال ۹۷ نزدیک به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از سوی سازمان بیمه سلامت برای این آزمایشات هزینه شده است.

هزینه آزمایش‌های ایدز تحت پوشش بیمه سلامت است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر حنان حاجی محمودی به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز بیان کرد: همانطور که می‌دانید این بیماری توسط ویروس HIV ایجاد می‌شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می‌یابد و هر میکروبی فرصت بیمار کردن فرد را پیدا می‌کند.

    وی ادامه داد: عفونت ویروسی HIV در سه مرحله اتفاق می‌افتد که بدون انجام درمان، در طول زمان بدتر خواهد شد و در نهایت سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد.  بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوانزایی را تجربه کند و به همین دلیل معمولا این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری دوره نهفتگی گفته می‌شود.

    وی افزود: هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونتهای فرصت طلب و سرطان‌ دچار شوند، البته معمولا در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تاثیرگذار نیست.

    وی با اشاره به اینکه آزمایش اختصاصی بیماران مبتلا به ایدز از جمله آزمایش آنتی‌بادی اچ آی وی، آنتی‌ژن اچ آی وی- پی24 و تست‌های کیفی و کمی برای اندازه گیری بار ویروس در تعهد سازمان بیمه سلامت است، گفت: در سال 97 نزدیک به 3میلیارد و 400 میلیون تومان از سوی سازمان برای این آزمایشات هزینه شده است که با بررسی‌های صورت گرفته بیشترین هزینه مربوط به کلان شهرها است.

    مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در پایان گفت: این بیماران چون با مشکلات سیستمیک شدیدی مواجه هستند، آزمایشات غیراختصاصی به وفور برای این بیماران درخواست می‌شود که عینا برای این بیماران قابل محاسبه نیست و حتی بار هزینه این آزمایشات از هزینه کل آزمایشات اختصاصی نیز بیشتر می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی