عصر بازار

تفاهم‌نامه ۵ گانه دستگاه‌های دولتی برای تأمین سرمایه‌های کلان مالی در طرح‌های فناورانه

عصر اعتبار- تفاهم‌نامه پنج‌گانه در زمینه مشارکت و سرمایه‌گذاری در فراصندوق به منظور تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های کلان در حاشیه رونمایی از این صندوق به امضا رسید.

تفاهم‌نامه ۵ گانه دستگاه‌های دولتی برای تأمین سرمایه‌های کلان مالی در طرح‌های فناورانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان رکن اصلی اقتصاد مقاومتی و به منظور ایجاد همکاری مشترک در گسترش سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای دانش‌بنیان و نوآور تفاهم‌نامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در فراصندوق امروز به امضا رسید.

    هدف از تأسیس فراصندوق پر کردن خلأ سرمایه‌گذاری و استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مراحل میانی و انتهایی در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور تعریف شده است. موضوع اصلی فعالیت فراصندوق، سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و مشارکت در تأسیس آن‌ها است. فراصندوق به طور میانگین همواره 90 درصد از دارایی‌های خود را در واحدهای صندوق‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند. از این میزان حداقل 60 درصد در صندوق‌های جسورانه و خصوصی و حداکثر 30 درصد در واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت، سهامی و مختلط است. فراصندوق‌ می‌تواند 10 درصد از منابع خود را در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کند. ساختار این صندوق متشکل از مجمع و مدیر به عنوان ارکان اداره‌کننده و ارکان نظارتی شامل متولی و حسابرس است.

    هر یک از موسسان و سرمایه‌گذاران فراصندوق بر اساس این تفاهم‌نامه متعهد شدند که تحت شرایطی در فراصندوق مشارکت کنند. این تفاهم‌نامه از سوی دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مصطفی خاکسار قهرودی قائم مقام آستان قدس رضوی و مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) به امضا رسید که بر اساس این تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 500 میلیارد ریال معادل 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری، دانشگاه آزاد به میزان 1000 میلیارد ریال معادل یک میلیون واحد سرمایه‌گذاری و کمیته امداد امام خمینی (ره) به میزان 1000 میلیارد ریال معادل یک میلیون واحد سرمایه‌گذاری در این صندوق مشارکت دارند. همچنین آستان قدس رضوی نیز در قالب این تفاهم‌نامه مشارکت 500 میلیارد ریالی معادل 500 هزار واحد سرمایه‌گذاری در فراصندوق را متعهد شد.

    به گزارش ایسنا، همچنین شرکت ارتباطات سیار، سازمان اقتصادی کوثر، شرکت توسعه اعتماد مبین و شرکت مخابرات و سازمان تبلیغات اسلامی نیز با امضای این تفاهم‌نامه متعهد شدند تا در تأمین بخشی از سرمایه‌های این صندوق مشارکت داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی