عصر بازار

حذف دارندگان چند ملک از دریافت بسته معیشتی

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که کسانی که بیش‌از یک خانه و ملک دارند نباید کمک معیشتی دریافت کنند، گفت: در روند ثبت تقاضای بسته معیشتی نباید دنبال مچ‌گیری باشیم و افراد را از پیگیری آن منصرف کنیم.

حذف دارندگان چند ملک از دریافت بسته معیشتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید نجف در ارزیابی معیارهای پرداخت کمک معیشتی اظهار کرد: یکی از معیارهای حذف کمک معیشتی داشتن خانه و ماشین میلیاردی بوده است ولی خانه و ملک فرد نباید ملاک عدم پرداخت بسته معیشتی باشد.ممکن است فردی در سالهای دور خانه‌ای در هر نقطه‌ای از شهر خریداری کرده یا از قدیم در منزل پدری بوده و حالا این خانه به او ارث رسیده و ارزش آن بر اثر تورم افسارگسیخته دو میلیارد تومان یا بنا به گفته مسئولان یک میلیارد و دویست میلیون تومان شده باشد ولی این مساله نمی‌تواند ملاک استطاعت مالی یک نفر باشد.

    وی افزود: داشتن خانه به این دلیل ملاک به شمار نمی‌رود که سرپناه فرد محسوب می‌شود ولی اگر دو تا سه ملک داشته باشد که شناسایی و رصد کردن آن هم چندان سخت نیست، به نوعی تمکن مالی فرد را نشان می‌دهد چون در یک خانه نشسته و خانه‌های دیگر را اجاره داده و از محل آن منتفع شده است.

    هزینه‌های معیشت و وسع افراد ملاک پرداخت کمک معیشتی

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بازنشسته‌ای که دو میلیون تومان حقوق در ماه می‌گیرد و یک خانه در گوشه ای از شهر دارد و در آن زندگی می‌کند با فرض اینکه این خانه در مرکز شهر باشد یا در نقطه‌ای اعیان نشین، قیمت آن به دلیل تورم و سیاستهایی که منجر به نوسان نرخ ارز شده سر از میلیارد در آورده است. طبعا این خانه برای او نان و آب نمی‌شود که یارانه یا کمک معیشتی او قطع شود بنابر این اگر حقیقتا به دنبال توزیع درآمد حاصل از اصلاح قیمت بنزین هستیم باید به وسع افراد و هزینه‌های معیشتی آنها توجه کنیم.

    نجف درباره پیامک اجازه بررسی حسابهای بانکی که به برخی متقاضیان ارسال شده نیز گفت: شخصا معتقدم اگر قرار است پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین به جیب مردم برود نباید با حالت مچ گیری مردمی را که کمک معیشتی را حق خود می‌دانند و به آن نیاز دارند نگران کنیم و طوری برخورد کنیم که اگر تقاضایشان را ثبت کنند یارانه‌هایشان هم حذف می‌شود و با این کار آنها را از پیگیری منصرف کنیم.

    صاحبان خودروهای 250 میلیون به بالا نیازی به یارانه ندارند

    وی با بیان اینکه وزارت کار باید در ملاک‌های پرداخت بسته معیشتی تجدیدنظر کند، درباره ملاک داشتن خودروی میلیونی نیز گفت: اگر اعلام شده صاحبان خودروی 250 میلیون به بالا مشمول دریافت کمک معیشتی نیستند شاید به این دلیل باشد که کسی که چنین ماشینی زیرپایش است وضعش خوب است و نیازی به گرفتن یارانه و مبلغ کمک معیشتی ندارد. معتقدم در ملاکهایی که اعلام می‌شود گردش مالی حسابها و خودروهای گران قیمت باید مدنظر قرار گیرد و در مورد خانه همانطور که گفتم صاحبان بیش از یک خانه از دریافت کمک معیشتی محروم شوند.

    گردش مالی میلیاردی ملاک حذف یارانه و کمک معیشتی

    وی در پاسخ به این پرسش که آیا فردی که در حسابش 100 میلیون تومان دارد باید از دریافت یارانه و کمک معیشتی محروم شود؟ گفت: گردش مالی مربوط به حسابهایی است که میلیاردی جابه جا می‌کنند. کارمندی که سه تا چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرد و پس اندازی در بانک دارد تا در روز مبادا و در شرایط بحرانی و خاص از آن بتواند استفاده کند یا بازنشسته‌ای که حق بازنشستگی خود را گرفته و در بانک گذاشته‌ یا زنان سالخورده و میان سالی که کمک خرجی ندارند و سرپرست خانواده نیز از دنیا رفته و خانه‌اش را با فرض مثال 100میلیون یا 200 میلیون تومان رهن داده و در بانک گذاشته تا سودش را بگیرد و امرار معاش کند نمی‌تواند گردش مالی بالا و میلیاردی داشته باشد ولی متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود که یارانه برخی از بازنشستگان که به همین مبلغ اندک دلخوش بودند قطع شده است.

     با وجود آنکه واریز کمک معیشتی طی روزهای اخیر در سه مرحله صورت گرفته و طبق اعلام سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی 60 میلیون نفر از کمک معیشتی بهره‌مند شده‌اند اما فعالان و مقامات کارگری می‌گویند این یارانه به طور محدود و به تعداد کمی از کارگران حداقل‌بگیر و بازنشسته پرداخت شده و بخش اعظمی از کارگران شامل حال این طرح نشده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی