عصر بازار

ماهیت بیمه، ماهیت امنیت بخشی به جامعه است

عصر اعتبار- رییس جمهوری در همایش ملی بیمه و توسعه گفت: ماهیت بیمه ماهیت امنیت بخشی به جامعه است؛ یعنی باید ذیل تامین اجتماعی تعریف شود.

ماهیت بیمه، ماهیت امنیت بخشی به جامعه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه با تبریک روز بیمه اظهارداشت: امیداورم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران، به منظور خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.

    وی افزود: ظاهر صنعت بیمه بیشتر در قالب اقتصادی و جز بازارهای مالی گنجانده شود و در کنار بازار سرمایه و بازار پول تعریف می شود، اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه ماهیت امنیت بخشی به جامعه است؛ یعنی باید ذیل تامین اجتماعی تعریف شود. همان که در دنیا هم به عنوان Social Security است.

    رییس جمهور ادامه داد: بیمه می خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه و فروشگاه است، مردم عادی‌ای که زندگی روزمره دارند اطمینان بدهد که برای روز سختی، در روز خسارت و در روز مشکلات شما تنها نیستید و یار و یاوری به نام صنعت بیمه دارید؛ شرکت بیمه در کنار شما هست و شما را یاری می کند.

    روحانی ادامه داد: می خواهم از این جمله استفاده کنم که کار بیمه و عملکرد این صنعت و شرکت های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند. خدای نکرده اگر من تصادفی کردم و حادثه ای پیش آمد در یک زمان کوتاهی مشکل من حل می شود.

    رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ممکن است که وضع خیلی بهتر باشد افزود: اما قبل از انقلاب در تصادفی که طرف مقابل هم مقصر بود طوری روند کار طول می کشید که تا رفتیم به پول بیمه برسیم، وسط راهش پیشیمان می شدیم. وی افزود: سرعت عمل و از بین بردن بروکراسی و کارشناسی و تعیین خسارات و پرداخت خسارت اصل تامین است. معنای تامین اجتماعی است به معنای این است که شما به مردم امنیت و آرامش دهید.

    روحانی گفت: ما کشوری هستیم که در معرض ریسک های خاص خودمان قرار داریم. ما کشوری هستیم که در طول 41 سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم، به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی بر ما وارد شده است.

    وی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد. البته ریسک معمولاً به صفر نمی‌رسد اما می‌توان آن را کاهش داد. وقتی دولت یازدهم شروع شد، ما تحریم بودیم و تحریم‌ها پلکانی بود، در آن زمان قطعنامه های سازمان ملل پشتیبان تحریم ها بود. ما در آن مقطع مجاز بودیم یک میلیون بشکه نفت بفروشیم، سال بعد 20 درصد کم شود و سال بعد 20 درصد دیگر کم شود. مقررات بر این مبنا بود که هرسال 20 درصد از صادرات نفت کاهش یابد.

    رییس‌جمهور گفت: اولین کاری که ما کردیم این بود که ما آن 20 درصد را حذف کردیم، یعنی در مذاکرات اولیه با آنها صحبت کردیم و قرار شد برای ادامه مذاکره، صادرات نفت ما کاهش پیدا نکند، این اولین قدم بود. دومین قدم این بود که ما اعتقاد داشتیم که برای حل این مسئله باید در سطح بالاتر مذاکره کنیم و برای این کار مقدمات لازم را فراهم کردیم.

    روحانی ادامه داد: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال 92 و در آغاز دولت یازدهم بین وزیر امور خارجه ایران و وزیر خارجه آمریکا گفتگو و مذاکره آغاز شد، این کار ممکن است از دید مردمی که در سیاست سررشته ندارند کار ساده ای باشد اما این کار عظیم و بزرگی بود، دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم ظرف 100 روز مردم شاهد اولین تحول در زمینه این ریسک باشند.

    وی با اشاره به تماس تلفنی خود با رییس جمهور آمریکا اظهار داشت: اگر بنا بود ظرف 100 روز این کار انجام بگیرد، بدون این تماس امکان پذیر نبود. مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رییس جمهور آمریکا بدهم. البته این مورد تردید من بود اما وقتی همه مشاوران من، به اتفاق این نظر را دادند من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که داشتم نیویورک را ترک می‌کردم، رییس‌جمهور آمریکا در هتلی که من بودم تلفن زد و من پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاهِ یک ربع، بیست دقیقه ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.

    روحانی با بیان اینکه این گفتگو باعث شد که ما چارچوب را با او مشخص کردیم، گفت: سه موضوع را برای مذاکره مطرح کرد؛ این بحث را برای اولین بار است که در یک جمع عمومی می‌گویم. من در آن مکالمه تلفنی گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم اما برای موضوع اول که هسته‌ای است، اگر به خوبی تمام شد و شما درست اجرا کردید موضوع دوم و سوم در دستور کار مذاکره ما قرار خواهد گرفت. این حرکت باعث شد ما در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو رسیدیم، در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد، از جمله پول‌هایی که در بانک ها بلوکه شده بود و ماهانه 700 میلیون دلار در اختیار ایران قرار می گرفت.

    رییس‌جمهور گفت: از دیگر موارد آن توافق این بود که ایران حق غنی‌سازی دارد و این مهمترین دستاورد در آن مذاکرات کمتر از 100 روز بود. هیچکس باور نمی کرد، حتی کارشناسان ما، که ما در مذاکرات می‌توانیم از 6 قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران برخلاف آنچه در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده بود، حق غنی‌سازی در داخل کشور خود را دارد.

    روحانی گفت: ما در مرحله بعدی مذاکرات بعدی را شروع کردیم و در این مذاکرات هدفی را داشتیم که در این هدف بسیاری از کارشناسان ما می‌گفتند شدنی نیست. ما در آن مذاکرات می‌گفتیم در پایان این مذاکرات، باید تمامی قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران یکجا لغو شود. این چیزی بود که هیچ متخصص حقوق بین‌المللی باور نمی‌کرد که شش قطعنامه فصل هفتم سازمان ملل متحد که حتی یک ساعت آن را اجرا نکردیم، توسط همان شورای امنیت یکجا لغو شود و این کار انجام گرفت.

    رییس‌جمهور افزود: شما بعد از برجام دیدید که کار شما آسان شد و صنعت بیمه رونق پیدا کرد و ارتباط شما با بیمه های جهانی تسهیل شد، مشارکت ها بیشتر شد، تولید حرکت کرد، شرکت‌های خارجی به ایران آمدند، قراردادها امضا شد و فقط یک کشور در آن شرایط 50 میلیارد دلار به ما اعتبار داد، یک تحول بسیار بزرگ و عظیم در کشور آغاز شد.

    وی ادامه داد: یکی از رهبران بزرگ آسیایی به من می‌گفت که ما داشتیم بعد از برجام کم کم با چشم حسادت به ایران نگاه می‌کردیم و می‌دیدیم هرچه سرمایه گذار و صنعتگر و بانک هست به سمت تهران سرازیر شده‌اند، گفتیم چه خبر است و ایران چه بهشت برینی است که همه برای او مسابقه گذاشته اند.

    ادامه دارد...

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو