عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

افزایش قیمت ارز و سکه مبنای منطقی ندارد؛ ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار است

عصر اعتبار- پورابراهیمی می‌گوید افزایش نرخ ارز و قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار بوده و غیر تخصصی است.

افزایش قیمت ارز و سکه مبنای منطقی ندارد؛ ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش نرخ دلار و قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، تورمی شامل تورم محاسباتی و تورم انتظاری شکل می‌گیرد. از افزایش 500 تومانی قیمت بنزین 2 درصد تورم مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود و در اثر افزایش قیمت بنزین از 1000 تومان به 3000 نیز تورم 3.2 درصد ایجاد خواهد شد که مجموع آنها که تورم محاسباتی را تشکیل می‌دهد حدود 5.2 درصد می‌شود.

    نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار تورم محاسباتی، تورم انتظاری شکل می‌گیرد، افزود: هرچه دولت نظارت خود را افزایش دهد و فضای عمومی به سمت نظارت همگانی رود اثر تورم انتظاری کاهش پیدا می کند، هرچه پیش می رویم تورم به شرط مداخله دولت در قیمت ها کاهش پیدا خواهد کرد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در صورتی که تورم مدیریت نشده و تورم انتظاری حذف نشود در میان مدت یعنی حدود 2 سال آینده برابری ارزش پول ملی تحت تاثیر قرار گرفته و نرخ ارزهای خارجی افزایش یابد.

    توزیع یارانه بنزین به معنای تزریق 36 هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه تقاضای کشور است

    پورابراهیمی با اشاره به تاثیر افزایش حجم نقدینگی در افزایش نرخ ارز، اظهار کرد: دولت اعا می کند تمام درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین را میان مردم توزیع می کند این تصمیم به معنای تزریق 36 هزار میلیارد تومان نقدینگی به چرخه تقاضای کشور است که در میان مدت و بلند مدت موجب اثر تورمی می شود.

    وی با بیان اینکه دولت می‌تواند منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین را از طریق حمایت‌های بیمه ای و غیرنقدی در اختیار مردم قرار دهد، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر ناشی از فضای روانی و هیجانی بازار بوده و غیر تخصصی است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر تورم در میان مدت مدیریت نشود ارزش پول ملی تحت تاثیر قرار گیرد، گفت: منشا تغییرات قیمتی سایر دارایی‌ها به وسیله نرخ ارز تعیین می‌شود تغییراتی که در سکه، خودرو و طلا در روزهای اخیر ایجاد شده به واسطه نرخ ارز است، اگر قیمت ارز مدیریت شود نرخ آنها نیز مدیریت می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی