عصر بازار

وزیر اقتصاد مطرح کرد:

۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش صنعت بیمه است

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد و این رقم نشان می‌دهد که توانسته‌ایم در صنعت بیمه گام‌های روبه جلویی برداریم اما فرصت‌های بی‌شماری هنوز برای توسعه صنعت بیمه وجود دارد.

۵۰۰ میلیارد دلار در ایران تحت پوشش صنعت بیمه است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، فرهاد دژپسند در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که صبح امروز با حضور رئیس جمهوری برگزار شد اظهار داشت: صنعت بیمه به واسطه نقشی که در اقتصاد در حال توسعه ایران دارد می‌طلبد که از سوی قوای حکومتی بیش از پیش تقویت و حمایت شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر 500 میلیارد دلار سرمایه در ایران تحت پوشش بیمه قرار دارد گفت: این رقم نشان می‌دهد که توانسته‌ایم در صنعت بیمه گام‌های روبه جلویی برداریم اما فرصت‌های بی‌شماری هنوز برای توسعه صنعت بیمه وجود دارد.

    وزیر اقتصاد افزود: در صنعت بیمه، بیمه خانوادگی، بیمه عمر بیمه شخص ثالث بیمه زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد اما در کشوری مثل ایران هم باید صنعت بیمه را به سمت این شاخه‌ها هم سوق دهیم تا با رشد صنعت بیمه بتوانیم به توسعه اقتصادی استحکام بدهیم.

    دژپسند ادامه داد: اگر صد سال گذشته تاریخ ایران را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که روند توسعه در ایران همواره نیازمند حمایت حکومت‌ها بوده اما این روند نمی‌تواند تداوم داشته باشد چرا که منابع حکومت‌ها پایان ناپذیر نیست.

    دژپسند با تاکید بر اینکه صنعت بیمه به گونه غیرمحسوس می‌تواند از همه آحاد حمایت کند و جریانی را شکل دهد که سرمایه‌های مردم به سمت انباره‌ای هدایت شوند، گفت: این انباره از سرمایه‌ها می‌تواند به رفاه، کاهش آسیب مردم استفاده درست از نقدینگی‌ها کمک کند.

    وی با اشاره به ضرورت تشکیل صندوق حوادث طبیعی اظهار داشت: متاسفانه زمان زیادی صرف نهایی شدن صندوق حوادث طبیعی شده است و این صندوق از سال 80 تا 92 پیشرفت لازم را نداشت اما در دولت یازدهم گام‌های جدی برای راه‌اندازی این صندوق برداشته شد.

    دژپسند گفت: ایران در نوار حوادث طبیعی قرار دارد و وقتی حوادثی مانند سیل، زلزله به وقوع می‌پیوندد هم دولت و هم زندگی مردم و هم کسب و کارها دچار خسارت و زیان‌هایی می‌شوند بنابراین این صندوق می‌تواند در جبران هزینه‌های مردم پس از وقوع حوادث بسیار موثر باشد.

    وزیر اقتصاد با اشاره به حادثه سیل فروردین ماه گفت: در این سانحه دیدیم که اماکنی که از نعمت بیمه برخوردار بودند با کمترین دغدغه مسیر جبران خسارت‌ها را طی کردند بنابراین اگر این صندوق شکل بگیرد دیگر به حضور پرقدرت دولت برای تامین منابع جبران خسارت‌ها نیازی نیست.

    دژپسند با اشاره به رشد ضریب نفوذ بیمه در ایران اظهار داشت: خوشبختانه ضریب نفوذ بیمه در شش سال گذشته افزایش خوبی داشته اما هنوز  نسبت به ضریب هفت درصدی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده فاصله زیادی داریم.

    وی افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه 2.4 درصد است که باید تا پایان سال برنامه ششم توسعه به هفت درصد برسد البته همان موقع که این عدد در برنامه ششم توسعه اعلام شد دولت انتقادهایی به آن داشت که تحقق آن بسیار سخت است.

    وی ادامه داد: بحث دیگر در صنعت بیمه مشارکت بخش خصوصی است که می‌توانیم امروز این ادعا را داشته باشیم در تمام شرکت‌های بیمه‌ای به غیر از یک یا دو شرکت تماما متعلق به بخش خصوصی هستند در حال حاضر 20 درصد بیمه البرز متعلق به دولت است که برنامه واگذاری آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

    دژپسندتاکید کرد: مهمترین ویژگی صنعت بیمه این است که بعد از گذر از یک دوره می‌تواند کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

    وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های بیمه بلوغ یافته در ایران این است که می‌تواند نقش برجسته و قابل اتکایی برای مقابله باتحریم‌ها داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی