عصر بازار

مخالفت آمریکا با وام دادن بانک جهانی به چین

عصر اعتبار- دولت ترامپ رسماً مخالفت خود را با طرح های بانک جهانی برای ادامه وام دهی به چین اعلام کرده است.

مخالفت آمریکا با وام دادن بانک جهانی به چین
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، دولت ترامپ رسماً مخالفت خود را با طرح های بانک جهانی برای ادامه وام دهی به چین اعلام کرده است. این جدیدترین رویداد در جنگ تجاری طولانی مدت بین دو اقتصاد برتر جهان است.

     این مخالفت در زمانی حساس اعلام شده است. واشنگتن و پکن سعی می کنند طی ده روز آینده به مرحله اول قرارداد تجاری برسند. رئیس جمهور ترامپ تهدید کرده در پانزدهم دسامبر بر 156 میلیارد دلار از واردات چینی عوارض وضع کند. این اقدام درگیری‌ها را افزایش می دهد و پس از اجرایی شدن آن، آمریکا تقریباً بر تمام واردات از چین عوارض وضع کرده است.

     در حالی که مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد، واشنگتن فشار بر چین را افزایش داده است. ابتدا تهدید کرد این کشور را به خاطر بد رفتاری با اقلیت مسلمان آن تحریم می‌کند و حالا به حمایت مالی بانک جهانی از چین معترض است. این رویکرد خصمانه نگرانی از متوقف شدن مذاکرات تجاری را افزایش داده است.

     استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در روز پنج شنبه به قانونگذاران کمیته خدمات مالی مجلس آمریکا گفت که آمریکا مخالف چارچوب پنج ساله جدید بانک جهانی برای وام دادن به چین و همکاری در پروژه‌های این کشور است.

     منوچین گفت می خواهد محدود شدن وام دهی به چین را ببیند چون سطح درآمد در این کشور افزایش یافته و گفت که مطمئن است دیوید ملپس، رئیس بانک جهانی و یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا این کار را در اولویت خود قرار می‌دهد و چین وام های کمتری دریافت می کند.

     میزان وام دهی بانک جهانی به چین از 2.4 میلیارد دلار سال 2017 پایین آمده و در سال جاری میلادی به 1.3 میلیارد دلار رسیده است ولی منوچین گفت می خواهد این رقم از این هم پایین تر بیاید.

    « ما در مورد کاهش قابل توجه وام دهی به چین صحبت کرده ایم تا به زیر 1 میلیارد دلار برسد. ما دیروز مخالفت خود را با طرح فعلی این کشور اعلام کردیم».

     کاهش وام دهی که منوچین به آن اشاره داشت به عنوان بخشی از یک افزایش سرمایه 13 میلیارد دلاری مورد بحث قرار گرفت. آمریکا سال گذشته بر خلاف میلش از این افزایش سرمایه حمایت کرد. سهامداران بانک جهانی توافق کردند روند وام دهی را تغییر دهند و به این ترتیب هزینه وام گیری برای کشور هایی که سطح درآمد بالایی دارند مثل چین افزایش می یابد.

    دولت ترامپ موضع سختی در برابر چین گرفته و بانک جهانی را تحت فشار گذاشته تا وام دهی به این کشور را کاهش دهد. بسیاری از ناظران انتظار داشتند این سازمان جهانی سیاست خود را تغییر دهد چون ملپس توسط خود ترامپ برای ریاست این نهاد انتخاب شده بود.ولی ملپس در 8 ماه اول سال از ارزشهای بانک جهانی دفاع کرده، به همکاری با چین ادامه داده و در درگیری های تجاری با آمریکا وارد نشده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی