عصر بازار

بررسی بخشودگی تسهیلات ۱۸ هزار پرونده آسیب دیده از زلزله

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد گفت: بخشودگی تسهیلات حدود ۱۸ هزار پرونده افرادی که در زلزله آسیب دیده‌اند بررسی شده و اقدامات لازم صورت گرفته است.

بررسی بخشودگی تسهیلات ۱۸ هزار پرونده آسیب دیده از زلزله
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشست علنی امروز (دوشنبه، 18 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال بیت الله عبداللهی نماینده مردم اهر، هریس گفت: علاوه بر جلسات منظم در کمیسیون اقتصادی مجلس امروز برای دومین بار به منظور پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن علنی حضور دارم. امروز تقریباً یک سالگی جنگ اقتصادی گسترده در حال طی شدن است و دشمن از تمامی حیله‌های خود در این جنگ بهره می‌برد، باید ما نیز با تمام قدرت در مقابله با این حرکت ظالمانه دشمن برنامه و عزم جدی داشته باشیم.

    وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یکی از حیله‌های دشمن انسداد منابع برای اجرای پروژه‌ها است تا مردم آماده مقابله با حکومت شوند، ادامه داد: باید برای نقش بر آب کردن حیله دشمن برنامه‌ریزی کنیم، وزارت اقتصاد در مجراهای گوناگون برنامه‌های لازم را مد نظر قرار داده است.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های تامین منابع، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است که در 7 ماهه اول سال جاری سرمایه‌گذاری مستیم خارجی 20 درصد افزایش داشته است، عنوان کرد: باید با کشورهایی که ارتباط داریم بتوانیم تجارت و صادرات را تسهیل کنیم، اما کشور نیازمند تامین منابع بیشتر برای این امر است. یکی از منابع برای توسع زیرساخت‌ها، پرداخت تسهیلات بانکی است.

    دژپسند با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی وزارت امور اقتصاد و دارایی اصلاح نظام بانکی کشور است، گفت: خوشبختانه برنامه جامع اصلاح نظام بانکی تقدیم رییس جمهور شده، برای اینکه بانک‌ها چابک‌تر و قدرت پرداخت تسهیلات بیشتری داشته باشند، واگذاری املاک آنها در دستور کار قرار گرفته که 17 هزار میلیارد تومان به صورت یکپارچه و یکجا واگذار شده است.

    وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی راکد بانک‌ها به افرادی که توانایی دارند، واگذاری مدیریتی شده تا توان پرداخت تسهیلات بانک‌ها افزایش پیدا کند، اضافه کرد: یکی از واحدهایی که می‌تواند به افراد و خانوارهایی که در معرض سیل قرار گرفته‌اند کمک کنند، بانک‌ها هستند. بخش زیادی از مردم در زمینه کشاورزی شاغل هستند، این اقشار از توان اقتصادی بالایی برخوردار نیستند به همین دلیل در چنین شرایطی بانک‌ها در پرداخت، امهال و بخشودگی جرائم تسهیلات نقش محوری دارند.

    وی افزود: افرادی که در زلزله آسیب دیده‌اند می‌توانند تسهیلات خود را امهال کنند و بانک‌ها نیز مطابق قانون نسبت به این امر اقدام کرده‌اند. عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تا جایی که اجازه قانونی داشته باشیم در زمینه امهال وام خسارت‌دیدگان اقدام می‌کنیم، عنوان کرد: کسانی که در بحران سیل و زلزله قرار می‌گیرند نباید فشار دیگری آنها را احاطه کند، امهال تسهیلات به افرادی تعلق می‌گیرد که قبل از وقوع زلزله وام گرفته باشند.

    دژپسند با بیان اینکه برای بخشودگی تسهیلات حدود 18 هزار پرونده بررسی شده و اقدامات لازم صورت گرفته است. در زمینه امهال تسهیلات از دو بانک کشاورزی و مسکن لیستی تهیه شده که مشخصات تمامی افراد در آن وجود دارد، برخی از بدهکاران منتظر فرصت و شرایط جدید بودند، به همین دلیل بانک‌ها به تبلیغات شهری روی آورده‌اند تا در این زمینه اقدام کنند.

    وزیر اقتصاد در پایان با تاکید بر اینکه امهال تسهیلات دریافت بعد از وقوع زلزله به قانون نیاز دارد، خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم خسارت‌دیدگان در کنار سرمای هوا نباید مشکل دیگری داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی