عصر بازار

نامه بیمه‌گران به رئیس‌جمهور/"طیب‌نیا"وعده معافیت مالیاتی داده بود

عصر اعتبار- به دنبال جدی شدن حذف معافیت مالیاتی در چند حوزه بیمه‌ای، مدیران عامل در صنعت بیمه طی نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن یادآوری تبعات تصویب این موضوع، از وی خواستار ادامه معافیت مالیاتی در بیمه عمر، زندگی و شخص ثالث شدند.

نامه بیمه‌گران به رئیس‌جمهور/"طیب‌نیا"وعده معافیت مالیاتی داده بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در پیش‌نویس لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم موضوع اخذ مالیات از برخی بخش‌های بیمه‌ای از جمله بیمه‌های عمر و زندگی نیز مطرح شده که البته هنوز نهایی و اجرایی نشده ولی صنعت بیمه با آن مخالف است و طی مدت اخیر بارها در این‌باره موضع خود را اعلام کرده است.

    در همین رابطه اخیرا مدیران عامل بیمه طی نامه‌ای به رئیس جمهوری درخواست خود برای حذف نشدن معافیت‌های مالیاتی در صنعت بیمه را مطرح کردند.

    در این نامه که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته است، مدیران بیمه از رئیس جمهوری خواسته‌اند که معافیت «بیمه‌های درمان تکمیلی» و «بیمه‌های زندگی» از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (به دلیل ماهیت این بیمه‌نامه‌ها) مطابق گذشته ادامه داشته باشد.

    همچنین مدیران این بخش اعلام کردند که «بیمه‌نامه‌های شخص ثالث وسایل نقلیه» به دلیل نرخ‌گذاری تعرفه‌ای توسط دولت و دریافت بیش از 20 درصد حق بیمه به عنوان عوارض جهت پرداخت به «وزارت بهداشت»، «پلیس راهور» و «صندوق تامین خسارت‌های بدنی» و نیز اجباری بودن خرید آن، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف باشد تا از تحمیل هزینه آن به مردم جلوگیری شود.

    اما مدیران بیمه در مکاتبه‌ خود با روحانی موضوع پائین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور و فاصله آن تا حد مطلوب را مورد اشاره قرار داده و اعلام کرده‌اند که افزایش هزینه بیمه در صورت دریافت مالیات، با هدف‌گذاری برای افزایش ضریب نفوذ بیمه فاصله دارد.

    مدیران بیمه توضیح داده‌اند که اعمال مالیات بر «بیمه به عنوان یکی از مصارف ضروری مردم»، هم به صورت مستقیم و هم از طریق افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید، موجب کاهش بیشتر سهم بیمه از سبد هزینه‌های خانوار و «نیاز به جبران خسارت وارده به جامعه توسط دولت» خواهد شد. در واقع بالا رفتن هزینه در بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از سرمایه‌گذاری و رونق تولید از جمله پیامدهای اخذ نادرست عوارض و مالیات به شمار می‌رود.

    در عین حال مقامات صنعت بیمه در این نامه تاکید کرده‌اند که ماهیت وجودی مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر مصرف است. به این معنی که هرکس که کالایی بیشتر مصرف می‌کند، ملزم است در مقایسه با دیگر افراد مالیات بیشتری پرداخت کند. در واقع، این نوع مالیات نوعی اقدام تنبیهی برای مصرف بیشتر است. به عبارت دیگر، هدف از وضع این مالیات، ساماندهی و کاهش مصرف کالا و خدمات است؛ بنابراین اعمال آن در حوزه‌هایی که «افزایش استفاده مطلوب و مورد نظر است، نمی‌تواند با اهداف مورد نظر سیاست‌گذار مطابقت داشته باشد. مطالعات نیز نشان می‌دهد در اکثر کشورها صنعت بیمه، مشابه سایر نهادهای مالی (بازار پول و سرمایه) بطور کامل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

    البته بیمه‌گران به وعده‌ مدیران دولتی و اقداماتی که قرار بود در رابطه با معافیت مالیاتی صنعت بیمه وجود داشته نیز در نامه خود به رئیس جمهوری اشاره کرده و گفته‌اند که پیش از این مدیران دولتی با درک شرایط اقداماتی در دستور کار داشتند، از جمله اینکه وزیر سابق اقتصاد ( علی طیب‌نیا) وعده معافیت خدمات بیمه‌ای از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده را داده بود.

    با این وجود پیش نویس لایحه مالیات مستقیم در حال حاضر در مجلس در حال بررسی است و در آینده نزدیک نهایی خواهد و این در حالی است که دولت بر افزایش درآمد مالیاتی از محل معافیت‌ها تاکید دارد و بیمه نیز جزو این بخش قرار گرفته است. در حالی که مشمولان جدید مالیات تاکید دارند که این منابع باید ابتدا از محل فرارهای مالیاتی تامین شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی