عصر بازار

عرضه ارز در نیما بر تقاضا پیشی دارد

۹۰درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی گفت: کشور ما بانک‌محور شده و ۸۴ درصد تامین مالی در کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود، اگر منابع صندوق‌ها و درآمد ثابت بورس که سپرده بانکی است را به آن اضافه کنیم، بالای ۹۰ درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می‌شود و این امر سبب شده پروژه‌های بزرگ برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک قرار گیرد و نتوانیم تسهیلاتی را در اختیار بخش‌های خرد قرار دهیم.

۹۰درصد تامین مالی کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، عبدالناصر همتی در همایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان در سالن همایش اردوگاه ثامن الائمه اظهار کرد: دشمن با تمام فشار تلاش می‌کند به اقتصاد کشور و مردم لطمه بزند و پیگیری‌های ما تماما مربوط به مشکلات است و مشغول به کارهایی همچون جابه‌جایی پول و ارز، تنظیم واردات، دورزدن تحریم‌ها و... هستیم و صحبت‎های امروز افراد در زمنیه اشتغال و پیشرفت است که این امر سبب افزایش روحیه ما می‌شود و نشان‌دهنده این است که در پشت اقدامات ما تلاش‌های عظیمی انجام می‌شود تا زندگی مردم به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند.

    وی افزود: مردم در این جنگ بسیار بی‌سابقه اقتصادی حتما پیروز خواهند شد و دشمنان نمی‌توانند  کاری از پیش ببرند و در دو سه هفته گذشته نیز دشمن تلاش زیادی کرد تا به اقتصاد کشور ضربه بزند، زیرا ضربه زدن به پول ملی مبدایی برای متلاشی‌کردن اقتصاد است که خوشبختانه در این زمینه موفق نشدند و همان‌گونه که قول دادیم موفق شدیم ثبات را به بازار ارز و سایر بازارها برسانیم.

    رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: در مدت دو سال حدود66  هزار میلیارد ریال تسهیلات در اختیار کمیته امداد قرار گرفته و حداقل 83 هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند که امر مبارکی است و باید در این زمینه با قدرت بیشتری ادامه دهیم، همچنین اشتغال روستایی نقش قابل توجهی در اشتغال کشور دارد و به واسطه آن صدها هزار نفر به شاغلان کشور اضافه شده‌اند.

    همتی خاطرنشان کرد: ما چاره‌ای نداریم، برای رسیدن به توسعه پایدار باید اشتغال را هدف قرار دهیم و اگر نتوانیم در این زمینه کارهای اساسی انجام دهیم، سایر تلاش‌ها ابتر خواهد بود. سیستم بانکی کشور قرار نبود به سمت تامین سرمایه پروژه حرکت کند و فعالیت‌های بزرگ باید از سرمایه تامین مالی شود اما کشور ما بانک‌محور شده است و 84 درصد تامین مالی در کشور توسط سیستم بانکی انجام می‌شود و اگر منابع صندوق‌ها و درآمد ثابت بورس که سپرده بانکی است را به آن اضافه کنیم، بالای 90 درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی انجام می‌شود و این امر سبب شده پروژه‌های بزرگ برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک قرار گیرد و نتوانیم تسهیلاتی را در اختیار بخش‌های خرد قرار دهیم.

    وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل بانک‌محور بودن کشور، تخلفات زیادی که در پروژه‌ها انجام می‌شود به نام بانک‌ها رقم می‌خورد و این باور ایجاد می‌شود که تخلفات در بانک‌ها زیاد است، در حالی که کارهای عملی زیادی در سیستم بانکی انجام می‌شود و تمام پروژه‌های بزرگ همچون ساخت سد و مجتمع‌های پتروشیمی توسط سیستم بانکی انجام شده است.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امسال در بخش قرض‌الحسنه علاوه بر تامین مالی کمیته امداد و بهزیستی 30 هزار میلیارد تومان تعهد برای وام ازدواج و پنج هزار میلیارد تومان قرض الحسنه برای سیل‌زدگان تخصیص یافته است، این مسائل دیده نمی‌شود، به همین دلیل بانک‌ها همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرند در صورتی که تخلفات در هرسیستمی وجود دارد و سیستم بانکی نیز از آن مستثنی نیست، وظیفه ما نظارت است تا این تخلفات را به حداکثر برسانیم که نمود آن در جامعه قابل مشاهده است.

    همتی گفت: یکی از کارهایی که توسط بانک انجام شده افزایش سقف‌هاست و سقف کار فرمایی به 500 میلیون تومان برای 10 شغل رسیده است و بانک مرکزی وظیفه همراهی و کمک کردن به تولیدکنندگان را دارد، ما بنا نداریم مانع ایجاد کنیم تا افراد در وظایف خود دچار مشکل شوند.

    وی ادامه داد: دشمن تلاش زیادی کرده و فشار زیادی وارد کرده است تا اقتصاد کشور را متلاشی کند و چندین بار در این زمینه تلاش کرده است  اما به نتیجه نرسیده است. این را بدانیم که منابع عظیمی از صادرات نفت نصیب کشور شده است اما در حال حاضر علی رغم کاهش شدید صادرات نفت، جریان تامین نیاز کالای اساسی و مواد اولیه کارخانه‌ها انجام می‌شود.

    رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: برای اولین بار سامانه نیما بسیار روان کار می‌کند و عرضه در نیما بر تقاضا پیشی دارد و حجم مبالغ عملا با قدرت بیشتر و با تکیه بر تولید داخلی رخ می‌دهد. درست است که افزایش قیمت ارز فشار اقتصادی زیادی به طبقه پایین وارد کرده اما تولید در کشور رونق پیدا کرده و تولیدکنندگان راضی هستند.

    همتی بیان کرد: در حال حاضر واردات متوقف شده اما تنها گله من افزایش قاچاق است و باید جلو افزایش آن گرفته شود و دلیل اصلی افزایش آن مصوباتی است که توسط خود ما ایجاد می‌شود که از جمله این مصوبات می‌توان به مصوبه ورود کالا توسط ملوانان و مصوبه ته لنجی اشاره کرد.

    وی افزود: تمام سیگنال‌ها از روند رشد صنعت و کشاورزی نشان‌دهنده رشد اقتصادی است و آمارهای رسمی شش ماهه به زودی اعلام می‌شود. شعار امسال رونق تولید است و تمام تلاش سیستم بانکی این است که این فرمایش مقام معظم رهبری محقق شود که در این راستا دو کار آغاز شده است. یکی از این کارها طرح وام است که روش مهمی برای تامین زنجیره تولید بدون نیاز به نقدینگی به شمار می‌رود.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: براساس طرح وام، یک واحد تولیدی می‌تواند برگه بدهی خود را به بانک آورده و بانک نیز براساس سقف اعتبار بنگاه اوراق تضمین شده شش ماهه یا نه ماهه را به تولیدکنندگان می‌دهد و تولیدکننده می‌تواند این اوراق را به طلبکار ارائه دهد تا بعد از شش ماه بتواند بدهی خود را از بانک وصول کند. همچنین این امکان وجود دارد که تولیدکننده بتواند اوراق خود را در بورس بفروشد که در صورت تحقق تحول مهمی را ایجاد می‌کند و در این راستا تاکید شده که دو سوم مبالغ به صنایع کوچک و متوسط اختصاص یابد و هدف اصلی از این طرح ایجاد اشتغال واحدهای تولیدی است.

    همتی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی طرح پیشران است که برای آن 100 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و توجه آن به سرمایه‌گذاران است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو