عصر بازار

اقتصادهای عربستان و عمان کوچک تر شدند

عصر اعتبار- رشد اقتصادی عمان در نیمه نخست امسال به منفی ۱.۹ درصد رسید.

اقتصادهای عربستان و عمان کوچک تر شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی عمان در گزارشی اعلام کرد به دنبال رشد منفی بخش غیرنفتی، اقتصاد این کشور در شش ماه نخست امسال 1.9 درصد کوچک‌تر شده است. در سال های اخیر کاهش قیمت نفت اقتصاد عمان را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است و اکنون کاهش رشد بخش غیرنفتی می تواند وضعیت اقتصاد عمان را در شرایط بغرنج تری قرار دهد.

    طبق اعلام بانک مرکزی عمان، بخش غیر هیدروکربنی با ثبت رشد منفی 3.4 درصدی، بیشترین تاثیر را در کوچک تر شدن اقتصاد عمان داشته است. از سوی دیگر اما رشد بخش نفتی 1.5 درصد و بخش گاز 5.6 درصد اندازه گیری شده است.

    با وجود دسترسی گسترده به  بازارهای مالی بین المللی، بانک مرکزی عمان تنها در ماه ژوئیه مجبور شد تا 3 میلیارد دلار اوراق قرضه بفروشد. در نتیجه افزایش بدهی ها و تیره شدن چشم انداز بدهی های عمان، رتبه اعتباری این کشور توس طبسیاری از موسسه های رتبه بندی مطرح جهان کاهش پیدا کرده است.

    بانک مرکزی عمان هم‌چنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال این کشور را از 2.2 درصد قبلی به 1.1 درصد کاهش داده است. 

    از سوی دیگر رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد عربی یعنی عربستان در سه ماهه دوم امسال منفی 0.7 درصد اندازه‌گیری شده است. اقتصا عربستان که وابستگی زیادی به نفت دارد در ماه های اخیر در نتیجه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی آسیب زیادی دیده است. 87 درصد کل صادرات عربستان و 46 درصد کل تولید ناخالص داخلی عربستان را نفت تشکیل می دهد.

    دولت عربستان این هفته در رونمایی از بودجه سال‌اینده خود اعلام کرد که کسری بودجه این کشور در سال 2020 حدود 6.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. لازم به ذکر است که متوسط رشد اقتصادی عرستان در بازه زمانی 2010 تا 2019 معادل 0.88 درصد بوده است که بالاترین رشد ثبت شده مربوط به رشد 8.4 درصدی سه ماهه چهارم سال 2010 و کمترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه نخست سال 2017 با منفی دو درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی