عصر بازار

بانک سوئیسی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا شد

عصر اعتبار- بانک یو بی اس سوئیس متهم شده تحریم‌های آمریکا بر ضد چین را نقض کرده است.

بانک سوئیسی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک یو بی اس که بزرگ‌ترین بانک سوئیس نیز محسوب می‌شود اکنون متهم به در اختیار داشتن سهام شرکت " هیک ویژن" شده که به خاطر نقش آن در فروش تجهیزات نظارتی به دولت چین برای به کارگیری در کمپ های نگهداری اقلیت اویغور، در فهرست تحریمی وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته است. این شرکت دولتی چینی در ماه اکتبر وارد لیست تحریمی حقوق بشری آمریکا شده است.

    بانک یو بی اس برای سال ها با این شرکت چینی همکاری داشته و در ماه مارس نهمین سهامدار بزرگ شرکت هیک ویژن بوده و این اتفاق در حالی اتفاق افتاده است که آن زمان مشخص شده این شرکت نقش گسترده ای در فروش تجهیزات نظارتی به دولت چین داشته است. بانک یو بی اس از پاسخگویی درباره این اتهامات خودداری کرده و افزوده است که در خصوص ارتباط با مشتریانش اظهار نظر نمی‌کند.

    کنگره جهانی اویغورها با ارسال نامه ای به بانک یو بی اس از سرمایه گذاری این بانک در شرکت چینی انتقاد کرده و خواهان قطع همکاری با هیک ویژن شده است. به گفته برخی رسانه ها، چین مسلمانان اقلیت اویغور این کشور را در کمپ هایی با شرایط نامناسب نگهداری می‌کند.

    پیش تر وزارت خارجه سوئیس در بیانیه ای اعلام کرد که چین باید به نگرانی جامعه جهانی در خصوص وضعیت مسلمانان اویغور پایبند باشد. وزارت خارجه سوئیس هم‌چنین از دولت چین خواسته است تا این کمپ ها را تعطیل کند.

    این نخستین دردسر بزرگ ترین بانک سوئیسی در ماه جاری میلادی حساب نمی‌شود. پیش تر نیز سازمان نظارت بر اوراق بهادار هنگ کنگ اعلام کرد که به دلیل سو استفاده شعبه مستقر در هنگ کنگ بانک یو بی اس از اطلاعات 5000 مشتری خود، این بانک را 400 میلیون دلار هنگ کنگ ( معادل 52 میلیون دلار آمریکا) جریمه کرده است. این پرونده که مربوط به سال های 2008 تا 2017 می‌شود، سنگین ترین جریمه یک بانک خارجی در تاریخ هنگ کنگ محسوب می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی